Ska renovera köket i mitt hus som är byggt 1791. Har börjat med att riva upp golvet. Brädorna borta, sågspånet borta.
Så nu är frågan hur jag ska isolera det hela på lagom sätt.

Som det såg ut innan så var det vindpapp i "facken" ovanpå det fyllt med ca 200mm kutterspån, och sen spontade brädor.

Min tanke är den här: rätt eller fel?
Facken är helt rena från gammalt sågspån, (som var torrt å fint)
Vindpapp i botten och upp på sidorna på bjälkarna. Som klamras fast med klammer. Ska den vikas upp mot ytterkanterna. Som vindskydd.

Efter det isolera med 50 mm gullfiberisolering, som läggs på lister så att den hamnar närmast golvspånskivan. Altså ska den inte ligga på vindpappen och inte fylla ut hela utrymmet.

Sen kommer golvspånskiva ovanpå allt detta.

Det jag vill eftersträva är att få ner lite överskottsvärme ner i grunden, som på den delen av huset inte är uppvärmd. Altså ska inte grundkonstruktionen förändras, altförmycket.

Hur mycket motsvarar 200mm kutterspån, om man ska jämföra det med gullfiberisolering?
En annan idé är att använda frigolit istället. Bättre/sämre.

Någon som vet, har en idé, eller kanske har gjort liknande bygge.
 
Kan inte begripa varför du tog bort sågspånen, det har ju fungerat i århundraden,tror inte att du vinner någonting på din idé. Varken frigolit eller mineralull bidrar nog inte till någon direkt förbättring, har grunden problem med fukt eftersom du vill öka värmen där?
 
Full isolera bjälklaget allt annat är dumt. Vill du av någon anledning värma grunden så ordna det på så sätt att du kan reglera värme och ventilationen där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.