Ett av sommarens (många) projekt är att laga lite puts som släppt på källarfasaden. Källaren är byggd av lättbetongblock och i skarven i ovankant dessa till understa raden tegel har man putsat igen en skarv, under putsen är det som en infasning som är knappt 2 cm hög och det ser ut som det ligger tjärpapp mellan lättbetongblocken och teglet på något vis. På hela södergaveln är det som att tjärpappen svällt och tryckt ut pusten så den släppt i skarven. Ska knacka ner den trasiga putsen och försöka peta bort den utskjutande tjärpappen på lämpligt vis. Vinkelslip kanske är det smidigaste?

Till min egentliga fråga, vad ska en putsar amatör tänka på för denna lagning? Ska jag pensla cementvatten i skarven innan jag börjar putsa? Ska vattna väggen före? Osv...
Är det vanligt putsbruk som är lättast? Hela källarfasaden (sutteräng) har en "knottrrg" yta, hur får man till det nu? Eller funkar det att piasavakvasta ytan för det lilla - det kanske inte är något man stör sig på, att det saknas "knotter" där.

Väldigt tacksam för tips och ideér! :D
 
Är det någon mer som råkat ut för samma fenomen?
 
  • Gilla
Skånelängan
  • Laddar…
Hoppas du får råd från andra angående vilket putsbruk du ska använda etc. Är själv en glad amatör som gör lagningar på ett kalkputsat hus. Oavsett vilken puts du väljer ska du vattna lagningsstället innan, samt pensla på ett lager puts i vällingliknande konsistens (om inte just den putsen du använder kräver någon slags primer eller inte). Hur som helst om man inte förbereder på detta viset finns stor risk att dina putslagningar ramlar av. Det brukar finnas instruktionsblad som talar om hur man gör där du köper putsen.

Detta med knottrorna är ett annat problem. Om det bara är små lagningar tycker jag det blir bäst om man gör en slät yta och sedan duttar på med någon lämplig borste (skurborste, diskborste - pröva olika) eller kvast för att få en knottrig yta. Det blir ett lite annat utseende än påslagna knottror men duger som nödlösning på små ytor. Om det är större ytor kan man man pröva slå på knottrorna. Det är lite olika med olika putser. På mitt gamla hus har knottrorna gjorts i påslaget. Där har jag tagit väldigt lös puts, som koblaja ungefär, och med kraft slagit den i väggen. Mycket studsar av men resten blir acceptabla knottror.

MEN på nyare putser brukar knottrorna bestå av inblandad grov sand. Och där är det en utmaning att få till en blandning som liknar orginalet.

Hoppas du kan få bättre råd från någon murarkunnig!
 
Ja, vattna innan och pensla med cementvatten (inte puts väl?) det hade jag koll på:). Det är inga stora ytor det är en rand på c:a 2 cm runt om huset strax nedanför tegelfasaden så jag tror det kan bli rätt ok med att gå på med piasavakvasten lite försiktigt. Huset är från -75 och det ser ut som det är grövre sand som knottrorna består av, men jag vet inte.
 
mexitegel skrev:
Ja, vattna innan och pensla med cementvatten (inte puts väl?) det hade jag koll på:). .
Själv har jag bara putsat med cementfri kalkputs och då grundar man med väldigt utspädd puts...... :) Cementvatten är säkert rätt i ditt fall. Som sagt, brukar medfölja tydliga instruktioner med produkten.

Vad gäller knottrorna så använde man i modernare putser ofta krossat sten för att få ytan, är nog jättesvårt för en amatör att få till samma blandning. Piassavakvasten låter bra.

Vad gäller dina övriga frågor om tjärpapp etc. så hoppas jag du får bra svar av andra.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.