Har en dörrkarm som har fått en skada, se bild.
DSCN4337.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som "djupast", alltså "diagonalt in" längst ner, är det ungefär 5 mm.
Tänkte kolla av vad folk tror är bäst.Saknad bit har nämligen tyvärr försvunnit.

De två tankarna jag har:
1. Spackla: Snabbspackel + Snickerispackel x 3, typ

2. Byta ut trät:
- Ge sig på ett multitool, såga ur ett "hack" (ett rätblock),
- Skaffa fram en motsvarande bit från en gammal list liknande, förbereda det jag kan utan att sätta dit den. (jag tänker att jag kanske matchar åldern på trät om jag tar en gammal bit)
- Limma fast den med vanligt trälim
- slipa + snickerispackel tills det ser ok ut.


Hur skulle ni har gjort?

(Dörr till badrum om det skulle påverka något.)
 
Spackla tror jag nog inte på, det kommer nog att bli väl sårbart och skadas fult.

Om du skaffar dig en profilmall (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Ovrigt/Profilmall-16872/) så kan du göra en ny träbit med samma form och sedan plocka ur lämplig mängd trä med ett multiverktyg som du nämner. Sedan lim, spackla och måla förstås.
 
Inga problem att spackla det där. Men du skall använda plasticitet paddings superspackel. Ett spackel med tillhörande härdare. Spackla upp o slipa och sen måla på det så blir det osynligt.
 
Använd finspackel till den sista finishen
 
Toppen!

Låter ju mycket lättare att spackla!
 
Jag hade skurit rent ytan med kniv eller stämjärn. Därefter limmat på en överdimensionerad bit furu och sedan format den rätt med något vasst samt slippapper.
 
S
verktygsgurun skrev:
Inga problem att spackla det där. Men du skall använda plasticitet paddings superspackel. Ett spackel med tillhörande härdare. Spackla upp o slipa och sen måla på det så blir det osynligt.
bara detta spackel inget finspackel.
 
Armera med att spika in lite dyckert innan du lägger på PlasticPadding.
 
Varken finspackel eller några dyckert behövs som armering vill jag påstå, krångla inte till det. Det kommer både bli osynligt, hårt och slagtåligt med plastic paddingen.
 
S
mm. är det bara 5mm så funkar det fint utan nå dyckert.
hade vart mycket djupare eller en slätt yta så kanske man skulle fixa lite för spacklet att fästa i.
 
Det fanns en bra grej förut som hette plastistk trä, lätt att lägga på blev hårt men lätt att slipa. Räfflorna är perfekt att spackla på. Spackla slipa sen måla karmen, klart.
 
S
Andy78 skrev:
Det fanns en bra grej förut som hette plastistk trä, lätt att lägga på blev hårt men lätt att slipa. Räfflorna är perfekt att spackla på. Spackla slipa sen måla karmen, klart.
finns väl än? visst är det herdins p-trä?
 
Ja det finns två "skolor"; "fusk" med spackel eller "riktigt" med att lägga i en ny träbit. Det senare kräver mera tid, tålamod och färdighet medan det förra kan ge utseendemässigt samma resultat men kanske inte samma "snickartillfredsställelse". Vanligt snickerispackel är känsligt för stötar. En variant är "hemmaspackel" av trälim och sågspån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.