smh
Hej! Mitt verandatak (plast) ramlade ihop under snötyngd i vintras. Nu ska jag bygga ett nytt, och funderar på hur man kan göra det så stabilt som möjligt trots låg lutning. Jag vill att det ska se likadant ut som innan, men samtidigt vill jag förstås att det håller den här gången.
Finns det något jag kan göra för att öka hållbarheten, men behålla samma lutning på taket? Spelar det någon roll vilken sorts plasttak jag väljer? Eller hjälper det med fler reglar? Grövre stolpar? Något annat?
 
Vad var det som gick sönder?
 
smh
Bärlisten (heter det så?) som fäster allt i huset sitter kvar, men reglarna har åkt ner och en av stolparna som höll upp dem har gått av på mitten. Ett par av plastsjoken har också gått av, men det misstänker jag har hänt när de drattade i marken.
 
smh
K Kane skrev:
Här kan du labba lite med dimensioneringar, [länk]
Jag har ett GOP plasttak satt med 4 graders lutning. GOP rekommenderar minst 6 grader men jag är rebell.....
Det har suttit uppe sedan 2016 utan problem.
Vilken lutning behöver du bygga med?
Ooo, tack! Det hade jag inte hittat. Men själva plasten spelar egentligen ingen roll då, utan det är "bara" träkonstruktionen som jag behöver tänka på?
 
Hej
Du kan komplettera med ett snörasskydd från det överliggande taket, om det nu var det som hände.....
/W
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.