Har ett kök som håller på att smårenoveras lite och nu sitter det ett uttag för kylskåp där det egentligen ska sitta ett köksskåp. Det är inbygga kablar så egentligen skulle jag väl kunna stå ut med att uttaget sitter kvar inne i skåpet och borra ett litet hål i stommen som sladden trycks ut genom.
Problemet är ju då att kabeln måste kapas så den kan träs igenom, sedan skarvas ihop igen. Och krångligt om vi vill byta kylskåp.

Är det lagligt om vi sätter någon sorts lock istället för uttaget, drar en installationskabel från locket, genom stommen och sätter ett utanpåliggande uttag på ett passande ställe?

Dessutom skulle vi väldigt gärna ha ström till diskmasinen också!

På min "ritning" har jag ritat ut lysrörsarmaturen med grön färg, bakom den kommer det ut en sladd ur väggen.
Finns det någon liten smidig delningdosa jag kan sätta där sladden kommer ut ur väggen, så jag drar en sladd vidare till lysrörsarmaturen. Och drar den andra sladden ner längs väggen på ett bra sätt och kan få ett uttag på passande ställe för diskmaskinen?

Sladden skall isf klamras till en fast utanpåliggande installation. Eller får jag bygga in en utanpåliggande installation bakom list?

Ingen oro för att säkringen för köksbelysningen blir överbelastad, det har funkat utmärkt i ett halvår nu att ta ström från den armaturen. Men ska ju göras snyggt nu när köket byggs om lite.

Placeringen av uttaget för diskmaskinen kanske är ett problem däremot?
Ett utanpåliggande uttag med stickpropp i tar ju massvis med plats, vilket det inte är så gott om bakom maskinen.
Finns det någon idé om hur det löses?


Får utanpåliggande och inbyggd blandas på det här sättet?
Vi kommer få hit en elektriker som sköter själva kopplingen, men för själva köksplaneringen behöver vi ändå planera hur det ska göras och hur uttagen placeras innan.
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du beskriver om kylskåpet är helt okej. Ett alternativ är att ta upp ett så stort hål att man får igenom stickproppen, men det kanske inte blir godkänt estetiskt

Uttaget för diskmaskinen placeras i intilliggande skåp på lämplig höjd - 500 över golv är standard tror jag
 
Estetiken är väl iof inte så jätteviktig, så det skulle inte göra så jättemycket med ett större hål. Men ju diskretare desto bättre antar jag. Vill inte modifiera stommen för mycket heller pga hållfastheten.

Fast i skåpet bredvid diskmaskinen så är det diskbänk. Får jag ha ett uttag i så nära anslutning till vatten?
Det är ju inte precis så att det rinner vatten i mitt diskbänksskåp, givetvis är det helt tort.

Googlade lite nu och det verkade ju som att man sätter uttaget under hon. Bara jag som är alldeles för nervös antar jag!

Tack för hjälpen!
 
Ingen oro för att säkringen för köksbelysningen blir överbelastad, det har funkat utmärkt i ett halvår nu att ta ström från den armaturen.
Måste du ha lampan tänd när du kör diskmaskinen?
 
Ja, det blir ofta så att uttaget till DM hamnar i diskbänksskåpet. Standardhöjden är 300 mm (men jag vill minnas att måttet 500 mm har förekommit också), och 150 mm från sidan på skåpet.

Bakom diskbänkslyset kan du sätta en vanlig kulodosa - dom är ganska små.

Då DM drar 2 kW så måste du vara noga med alla anslutningar.

Att blanda utanpåliggande och infällt gör man ju inte från början, men vid renoveringar har man ju ofta inga alternativ. Du får lägga utanpåliggande kablar i en kabelkanal. Då är EKK en lämplig kabel. EKRK måste vara synlig.
 
Standardhöjd uttag för DM är 500 mm ö.g.
300 mm ö.g. har spisuttaget.

Sedan är det 150 mm från sidan på skåpet, om jag minns rätt.

//Patrik
 
Åh nej jag som satte ett uttag för diskmaskin 50 mm från skåpssidan igår!!!!!!
 
Rikard Ågren skrev:
Åh nej jag som satte ett uttag för diskmaskin 50 mm från skåpssidan igår!!!!!!
Oj, oj, oj.. du får krypa till korset och gör om gör rätt. :rolleyes:;)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.