Mina föräldrar byggde på 60-talet ett förråd med bastu och gäststuga på deras sommarstugetomt utan att först begära bygglov. Med tiden så har bastun tagits bort och byggts ihop med gäststugan och nyttjas nu av mig och min sambo.

Funderingar finns att försöka köpa loss en del av allmänningen (borde inte vara något problem då allmänningen ägs gemensamt av sommarstugeägarna i området som utöver mina föräldrar är mina syskon och farbröder), stycka av den delen av tomten och bygga ut gäststugan med ca 10-15 kvm. Detaljplan saknas för området.

Kan man bli tvungen att riva den byggnad som redan finns om man "för fram den i ljuset"? Vi vill ju såklart söka bygglov för utbyggnaden och få en lagfart för marken så att vi kan känna oss trygga för framtiden att det verkligen är vårat.
 
Svartbygget är preskriberat, men tas men in bedömningen när du söker nytt bygglov. Ett exempel: om svartbygget är 65m2 och regler säger att byggnader får vara max 70m2, så får du bara bygga ut med 5m2 från svartbygget.

Nu är det utanför detaljplan så det blir nog inga svårigheter, men kolla om det finns områdesbestämmelser som reglerar annat.
 
Det låter ju bra att vi inte blir tvingade att riva det vi redan har. Då vågar vi kontakta kommunen och höra lite närmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.