Har sett att det diskuterats diverse om el- och våtrumsinstallationer här men vad jag förstår så handlar det mest om nybyggnationer..?
Jag bor och äger en gammal kåk som ursprungligen är byggd 1898 men tillbyggd 1936. Det har säkert skett en massa ändringar under årens gång,, och vissa under det 10 år som jag har ägt huset. Jag har nog inte ett enda kvitto eller intyg på NÅGON installation i kåken - vad gäller då?
Det är en ganska stor fastighet som varit en gammal lanthandel, men den biten lades ner för c:a 15 år sedan.
Jo, jag vet att en del kabel skulle behöva bytas ut då isoleringen börjat bli lite väl spröd, men generellt sett undrar jag bara vad som gäller,,, någon som vet?

//Johan
 
Du har själv ansvar för att installationen är OK, så är du tveksam bör du ta in en elektriker eller annan kunnig person som kan inspektera din anläggning.

Kvitto eller intyg behöver du däremot inte.
 
Det beror ju på på vilket sätt det gäller.

Det finns ju ett antal vinklar på det hela.

Det viktigaste är ju att elen inte är farlig. Det är det som gäller mest.

Att du saknar papper på vad som är gjort spelar i princip ingen roll för någon.

Du är som fastighetsägare ansvarig för elen i ditt hus. Det har diskuterats en hl del i trådar här om vad det egentligen betyder. Men om det finns ledningar i huset som du bedömmer borde bytas så är du solklart ansvarig för att det också görs, och gör du det inte så kan du teoretikst dömmas för vårdlöshet, typ. vållande till annans död. Också risk att förs. bolaget inte betalar fullt ut om det brinner.

Däremot så är det mer tveksamt om du är ansvarig för att elen i största allmänhet är gammal i huset.

I princip så får man fortsätta använda elinstallationer som idag inte är tillåtna, dvs. reglerna gäller mestadels bara för nyinstallation och ombyggnad. Undantaget är väl de gamla trefas kontakterna (de flata) som jag tror är förbjudna att ha överhuvudtaget idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.