Är i husbyggar-djungeln! KUL men otroligt enerigkrävande.
När det gäller lagfart har jag fått så många olika förklaringar på vad det är för summa som själva lagfarten grundar sig på.
Vi har en tomt från kommunen på gång som skall kosta 400000:-. Där tillkommer då indragningsavgifter mm, så det kommer bli en kostnad på 512343:-.
Är det då 1,5% av 400000:- (+ca 850:), eller 1,5% av 512343:- (+ca 850:)?

Vissa dagar blir jag helt snurrig av alla kostnader, föklaringar mm...:confused:
 
Vad jag förstår är det 1,5% på den kostnad som hamnar på tomtköpskontraktet. Återstår alltså att se om din kommun petar in allt på ett kontrakt, men det låter osannolikt.
 
Lagfarten är 1,5% av fastighetens köpeskilling. Så om du köper fastigheten först, innan anslutningarna, så ska du inte betala skatt på anslutningarna.
 
Lagfartskostnad är en av staten beslutad skatt (stämpelavgift) som utgår när man söker lagfart (ett ägarbevis) vid överlåtelse av fast egendom. Av fastighetsregistret, som administreras av Inskrivningsmyndigheten som finns vid några tingsrätter i Sverige, framgår vem som äger, har lagfart på en viss fastighet.
Denna stämpelavgift är för fysisk person 1,5 % och för juridisk person 3,0 % av köpeskillingen.
Utöver själva stämpelavgiften utgår en expeditionsavgift per ärende med 850 kronor.
 
Kan tillägga att lagfarten betalas som 1.5% av köpesumman ELLER taxeringsvärdet - beroende på vilket av dessa som är störst.
Så man kan inte komma undan genom att betala mindre än taxeringen eller vice versa - så fiffigt är det upplagt :(

Anslutningar skall inte räknas in - såvida dessa inte görs av föregående ägare och ni sedan köper tomten inlusive anslutningar för ett högre pris. tricket är att först köpa tomten och bli ägare- och sedan ansluta sig tror jag :)

Hur det funkar i praktiken om man köper "hela paketet" vet jag inte - det beror på den summa som man skriver in i lagfarten

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.