E
Gammastrålningen i befintlig bebyggelse måste enligt utredningen l.v. accepleras mol bakgrund av all kända motåtgärder är svårgenomförbara. Riskerna med gammastrålning är också mindre än riskerna med strålning från radondöttrar vid de strålnivåer som har uppmätts i bostäder.
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=37&doktyp=prop&rm=1979/80&bet=97&dok_id=G30397
Ett politiskt beslut där det blivit l istället för t.

För nybyggnader anges 0,3 uSv/h.

Amerikanska EPA har 5 Rem http://www.epa.gov/radiation/understand/health_effects.html#anyamount
men utan att ange tidsenhet.
However, there do appear to be threshold exposures
Och vad kan den vara?
 
De står ju i tabellen på sidan du länkade till, precis under stycket som du klippte ur.
 
Tiden är ju inte intressant när man pratar om erhållen dos.

Men jag skulle tro att kravet för nybyggnader är räknat från hur mycket tid du tillbringar i byggnaden och ger därmed din effektiva dos.

Dvs du kan inte jämföra dos och dosrat.

Och jag tror att du har tolkat EPA's sida fel...
Deras gränsvärde är 100 mrem per år med undantaget för boende, så jag kan inte hitta deras gränsvärde för boende/nybyggnad på den sidan du länkade till.
 
E
JOW skrev:
De står ju i tabellen på sidan du länkade till, precis under stycket som du klippte ur.
Bara för en del, inte för ex.

5-10 changes in blood chemistry
 
E
JOW skrev:
Tiden är ju inte intressant när man pratar om erhållen dos.

Men jag skulle tro att kravet för nybyggnader är räknat från hur mycket tid du tillbringar i byggnaden och ger därmed din effektiva dos.

Dvs du kan inte jämföra dos och dosrat.

Och jag tror att du har tolkat EPA's sida fel...
Deras gränsvärde är 100 mrem per år med undantaget för boende, så jag kan inte hitta deras gränsvärde för boende/nybyggnad på den sidan du länkade till.
Tidsaspekten är enkel då jag ex. är 16-18 timmar i kontoret och i sovrummen är vi kanske 5-6-8 eller 24 timmar.

Vad står det att deras är 100 och vad är det för bostäder?

Bra att fråga hur de räknat fram 0,3 här också, äldre har ju ex. en tendens att vara hemma nästan dygnet runt.
 
E
Jag menar att det inte spelar ngn roll med tiden då man sätter en dosrat som gräns, eller en hastighet om så önskas... 0,3 uSv/h är ju 0,3uSv om du är där en timme... Sen viktas det mot vilken kroppsdel som bestrålats, men detta räknas nog som helkroppsstrålning, och summan av alla viktningsfaktorer är ju 1.

Man kan då räkna 365*24 för att få fram "svenska gränsvärdet", max dos...med viktningsfaktor = 1 ger ekvivalent dos...

100mrem : http://www.epa.gov/radiation/understand/health_effects.html#whatlimits
Samma sida som din...


Drygt att skriva på iphonen, är på semester... Får skriva mer sen...
Ps
Jag kanske missade lite av dina motfrågor..återkommer...
Ds
 
E
Jag vet inte hur bra ni är på engelska, jag läser detta helst utvilad och min EPA länk handlar exakt om det vi frågat efter, annars översätter Google ganska bra.

What limits does EPA set on exposure to radiation? Health physicists generally agree on limiting a person's exposure beyond background radiation to about 100 mrem per year from all sources.
Google:
Vilka gränser går ner EPA vid exponering för strålning?

Hälsa fysiker i allmänhet överens om att begränsa en persons exponering än bakgrundsstrålningen till cirka 100 mrem per år från alla källor.
http://www.epa.gov/radiation/understand/health_effects.html#whatlimits

0.1 Rem per år [rem/y] = 1000 Mikrosievert per år [µSv/y]
1000 Mikrosievert per år [µSv/y] = 0,1140771161305 Mikrosievert per timme [µSv/h]
http://www.enheter.info/enheter-konverterare.php?typ=straldos

Som verkar lågt då det blir 10 uR/h över bakgrunden men handlar om långtidseffekter.
There is no firm basis for setting a "safe" level of exposure above background for stochastic effects. Many sources emit radiation that is well below natural background levels. This makes it extremely difficult to isolate its stochastic effects. In setting limits, EPA makes the conservative (cautious) assumption that any increase in radiation exposure is accompanied by an increased risk of stochastic effects.
EPA är mer öppna och försiktiga som man brukar i USA där kraven på bidrag inte är som här men skadeståndskraven desto högre. I det politiska bidrags-Sverige får man tänka och söka själv.

Har man radonväggar kan man ha detta i åtanke och kanske låta bli att sitta eller sova vid dessa om möjligt.
Vi har en annan sits med markradon och kan köpa ett annat med väggproblem (sannolikt markradon också).
 
Först vill jag säga, att jag inte riktigt förstår vad du är ute efter i dina frågeställningar.. men jag kommenterar inläggen nedan för att förtydliga mina svar och eventuellt peka där jag anser att du har missat eller har en poäng.

Inlägg #1:

Feltolkning av tabell, 5 rem erhållen dos ger förändringar i blodets sammansättning, utan angiven tid när, men jag tror att det beror på att det varierar mycket. Då ju större erhållen dos desto snävare tidsram (enligt tabellen).

Inlägg #2:
Tröskelvärderna man pratar om här är ju stora doser enligt tabellen.

Inlägg #3:
Jag läste/tänkte/tolkade fel, occupational är ju yrke, inte boende. 100 mrem verkar vara ett gränsvärde som ingen ska få överskrida om du inte har ett yrke som kräver det, eller får medicinsk behandling, eller olyckor.
Och det är alltså 100mrem utöver bakgrundsstrålningen.

Inlägg #4:
Du har tolkat tabellen fel, tidsangivelserna är hur lång tid tills att kroppen påvisar angiven hälsoeffekt. Exponeras du för 50 rem så blir du illamående efter några timmar (timskala). Tabellen är ackumulativ, så har du erhållit 2000 rem så har man lyckas skrapa ihop hela listan...

Inlägg #5:
No offense men, det är inte relevant för diskussionen hur många timmar du spenderar var, då gränsen är en dosrat.
Om du spenderar all tid i ett rum som ligger på gränsvärdet så erhåller du 365 dygn * 24 timmar x 0,3 microSv/h = 2628 microSv. dvs 2,63 mSv eller 262,8 mrem

Om vi bestämmer att man får max köra bil 1000 mil per år i sverige. Så kan du istället begränsa hastigheten till 10000km / (365*24)h = 1,142 km/h. Då kan man inte köra för "långt". Är du med på min jämförelse i skillnad mellan dosrat och dos? Att det är smart att sätta en dosrat som en gräns, för då har man garanterat att man inte kan erhålla för mycket strålning utöver bakgrund (berggrund och kosmisk strålning).

Inlägg #6:
Jag vet heller inte varför, men mindre = bättre i alla fall.

Inlägg #7:
Se kommentar om inlägg 5.
Sveriges gräns är således 2,63mSv = 263mrem erhållen dos, och det blir ju då inklusive bakgrundsstrålning antar jag, eftersom den alltid är med, när du gör mätning.
Och EPA's gräns 100mrem = 1mSv exklusive bakgrund, om jag tolkar sidan på din länk rätt.

Inlägg #8:
Jag måste säga att jag lyckas inte hitta på EPA's sida något explicit gränsvärde för strålningsnivå i byggnad/bostadshus, utan mer generellt max 100mrem från alla källor som kan stråla till allmänheten.
Kanske gör att jämförelsen USA vs. Sverige haltar lite...
Om det nu inte finns någon annan myndighet i USA som behandlar inomhusmiljöer i bostäder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.