Altan ska ju inte vara så svårt, men är man nybörjare så är man. Så nu tänkte jag be forumets altanbyggarexperter kolla om jag är på väg att gå på någon mina, eller om allt ser bra ut.

Jag har just rivit upp den gamla stensatta uteplatsen som var ojämn och full med ogräs och myror, så nu har vi yta ojämn av sandjord. Så här ser planen ut.

Först sätta 4 st plintar som skall vara till vindskydd/insynsskydd. I plintarna monteras stolpar med en höjd på 1,8 m. Vindskydden skall vara 1 meter resp. 2 meter i längd.

Ogräsrensa ytan, kratta den slät och lägga ut ogräsduk på hela den tänkta ytan för altanen. Altanen ska vara 7 meter x 4 meter och ligga ca 15-30 cm högt.


Sedan placera ut markstenar som de kombinerade bärlinorna/reglarna (45 x 95) ställs på. Reglarna ställs ut med CC60. Markstenarna blir en kombination av återanvända betongstenar och nya stenar. De läggs inte på någon speciell höjd, utan bärlinornas exakta läge regleras genom att en mindre bit ställs på markstenen och sedan skruvas i regeln (se detaljbilden). Mellan regeln och markstenen läggs en liten bit takpapp som blev över från takbytet. Tanken med det är att göra underarbetet enklare då markstenarna bara behöver läggas dit någolunda rakt. Skulle det uppstå sättningar så kan man öppna altanen och justera den stående regeln. Markstenarna används också för att hålla ogräsduken på plats, inget singel läggs.

altan barlinor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

detalj sten.png
Bärlinorna binds inte ihop av någon kotling, utan tanken är att trallen i huvudsak skall hålla dem på plats. Några plankor skruvas tillfälligt i reglarna under byggskedet för att hålla ihop dem och för att man ska kunna väga av altanen så att den blir jämn. En extra bärlina skruvas i vindskyddens stolpar, mest för att hålla ihop altanen med vindskydden. En lätt lutning ut från huset väljs.

Sedan skruvas 28 x 120 trall med 55 mm trallskruv och 3mm avstånd mellan plankorna. En ram på sidan som täcker reglarnas ändträ skruvas också.

Därefter oljas altanen in en gång med träolja.

Fjällpanel sågas upp i lagom långa bitar och målas två varv med rätt utomhusfärg (samma som garaget). Därefter skruvas de i stolparna med 2 cm glipa mellan panelbrädorna.

När allt är klart så blir tänds grillen och en kall öl öppnas.
 
Jag skulle inte ha ett mellanrum på 3 mm om du ska ha något trallvirke som krymper när det torkar.
 
Tror det är bättre om du klossar upp mellan bärlinorna och markstenen istället.
Det blir ganska stora skjuvkrafter på dom stackars skruvarna som ska hålla fast regeln i din "justeringsbit". Om du ändå vill köra den metoden så är det bättre att du sätter en på varje sida av bärlinan så slipper du att skruvarna också måste ta hand om krafterna som vill vrida konstruktionen :)
 
Ja, det är ju inget problem att klossa istället. Merarbetet är minimalt. Och jag tappar inte heller särskilt mycket flexibilitet ifall jag skulle få sättningar i markstenen.

Hur är det där med mellanrummet egentligen, sväller inte virket vissa tider på året? Lite större springor kan man ju leva med men det är drygare om altanen börjar bukta upp. Jag hade tänkt lägga vinkelhaken mellan trallbrädorna.
 
45*95 reglar känns lite svagt, du får inte plats med rejälare?
 
Jo, jag kanske får in rejälare men det riskerar att bli mer grävning, och jag tänkte att dimensioneringen borde räcka då jag använder 4 bärpunkter på en 4 meters bärlina.

Kollar jag spännviddstabellen som finns här på byggahus.se så verkar det som att 45 x 95 är en rejäl överdimensionering med tanke på att det kommer att vara 60 cm mellan bärlinorna och 1 meter mellan stödpunkterna. Eller har jag missförstått tabellen?

spännvidd.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som jag förstår den där tabellen så förutsätter den att du har både bärbjälkar och golvbjälkar, dvs du ska ha 2 lager med reglar.

I mitt växthus har jag 45*95 då jag var tvungen att vinna höjd, där la jag allt på cc 40 för att få lite stabilitet. Hade jag tänkt till innan jag gjöt sockeln så hade jag försökt få in 145 eller 170 regel.

Om du ska köra på 45*95 så hade jag försökt att minska cc måttet och även sätta kortlingar (eller vad de kallas) mellan reglarna.
 
Kör kortling och 34mm trall istället så funkar det. Olja gör man inte första åren annat än ev. ändar på sågat trä.
 
Lägg brädorna så mycket ihop som du bara kan...de kommer garanterat att krympa...Vi byggde vår altan för snart 2 år sen och har nu ca 4mm mellan våra brädor, då tryckte vi verkligen ihop allt när vi la dit dom..
 
Ska man olja in ändarna på all trall med? Gör de nån skillnad?
 
lillalillajag skrev:
Lägg brädorna så mycket ihop som du bara kan...de kommer garanterat att krympa...Vi byggde vår altan för snart 2 år sen och har nu ca 4mm mellan våra brädor, då tryckte vi verkligen ihop allt när vi la dit dom..
Man kan inte säga det generellt men väger plankorna bly å är fuktiga så slå ihop dem.
 
Lite kontrollmätning visar att jag nog kan få in 45 x 145 regel om jag kostar på mig en timme extra med spaden. Om jag dessutom lyxar till det med lite kortlingar med CC 2m så blir det typ en femhundring i ökad materialkostnad. Och sparar jag in på det så lär jag bli förbannad varje gång som altanen sviktar.

Jag kollar att virket inte är torrt. Är det inte torrt så kör jag dikt an så får det torka ur till glipor.
 
ta hem virket ett par dagar i förväg och vattna det, ev med press över. Så vet du att det är blött, till skillnad från paketen från byggmax tex som varierar beroende på om de stod underst eller överst i deras utomhuslager.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.