tommib
Hej forumet!

Vi kommer snart påbörja renovering av vårt kök och jag skulle behöva lite tips. I nuläget har vi ett paneltak som ska bort och jag tänkte passa på att dra tomrör och dosor för larm och annat bra-att-ha ovanför det nya som ska upp. Vi vill bygga så lite som möjligt så jag tänkte 22mm läkt med 13mm gips på (får sambon bestämma så bygger vi inte ner någonting).
Existerar det apparatdosor som skulle gå att bygga in, dvs finns det en dosa som bara är 22mm djup förutom distansringen?

En följdfråga är också om det finns LED-lampor som går att montera i detta. Taket ovanför är lättbetongbalk, så inte brännbart. De ska helst vara dimbara. Drivdon går att gömma bakom passbitar vid köksskåpen så de är inget problem.
 
Jag har köpt blå s k rot-dosor på biltema som sätts in i hålet efter skivan kommer upp. De var väldigt flacka. Rot-dosor är f ö väldigt praktiska då man kan borra hål efter att skivan monteras och då passar det. Inge letande efter dosan bakom skivan.
 
Ska du sätta LED bel så behöver du inga dosor i taket för det utan kan sätta armaturerna direkt i skivan. Dra slang/rör mellan dom platser du ska ha spottar och till den plats du ska ha drivdon. Men INNAN du gör det ska du bestämma vad du ska ha och hur det ska kopplas.
 
tommib
Den takdosan fungerar till nöds som kopplingsdosa men den rymmer inte mycket. Att använda den både som kopplingsutrymme och för infällda lamputtag fungerar dåligt. Och jag tror inte att det finns diodbelysningar som passar i den dosan, diodbelysningar brukar passa i apparatdosor eller så brukar dom ha "egna" infällnads ramar OM man nu absolut vill ha en ram/dosa den tillför ju normalt inget.
 
Att sätta en ROT-dosa i taket för lamputtag ser jag som en högst amatörmässig lösning!

Det finns spottar för takdosa, men som Elmont påpekar så medför det inga direkta fördelar så jag håller och med om att det är bäst att sätta spottarna direkt i skivan.

Det går inte att såga upp hål i det bef. taket där man vill placera takdosor och på så sätt kunna sätta fulldjupa takdosor?

//Patrik
 
Han frågade efter apparatdosa, inte efter takdosa som t ex kan ta vikten av en lampa. Så varför inte ROT-dosa?
 
För att man använder inte ROT-dosa i tak. Man sätter alltid takdosa oavsett om man ska ha det till lamputtag eller som kopplingsdosa.

Skulle jag se en ROT-dosa i ett tak så skulle min första tanke vara hemmafixare. ;)

//Patrik
 
tommib
Ah.... Jag var otydlig i frågeformuleringen ser jag. Det är egentligen två separata frågor. Dosorna är inte till för armaturerna utan endast för att koppla klenspänningskabel (larm) i. Armaturerna blir nog direkt i skivan som ni har föreslagit, så fort jag hittar något jag gillar och sambon godkänner.

Tack för svaren!

ps. men jag är ju hemmafixare ;)
 
@Patrik: Och varför? Man gör inte så? Det är inget bra skäl.
 
En takdosa kan bära vikten av en armatur, men jag tvivlar på att en rotdosa klarar särskilt mycket vikt.
 
För att det inte finns någon anledning. Det är svårt att ansluta flera slangar plus att det är dåligt med kopplingsutrymme.
Vad menar du är fördelen jämfört med att sätta en takdosa eller åtminstone en kopplingsdosa?

//Patrik
 
Jag hade tänkt sätta lite vanliga vägguttag i taket. Finns det någon bättre lösning än apparatdosor där? Takdosor har ju cc 70 men eluttag har cc 60.
 
Klart man kan sätta apparatdosa i taket utan att bli kallad amatör. Hur gör man med många av dagens led-armaturer som ska monteras i apparatdosa annars? Eller iaf kan monteras i apparatdosa. Kopplingsdosa eller takdosa går då inte att använda utan att det skiter sig rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.