:) Någon som har tips om var jag kan hitta lagar och regler för husbyggen, helst på nätet snabbt och enkelt (hittar inte till biblioteket :)) /cattis
 
Cattis, pröva att gå in på jureka.net. Där kan du läsa om bl a fastighetsrätt mm. Du kan också ställa frågor och få svar från jurist.
 
Ja, jag glömde säga att det kostar inget att få svar på frågorna....kanske viktigt att tillägga... ;)
 
Tackar för snabba svar, men behöver ännu fler. Det jag är ute efter är väl lagtext där man punkt för punkt kan läsa sig till vad som gäller. Typ hur man fuktspärrar ett badrum, hur bred ska en dörr vara minst, hur ska en elkabel dras för att inte bli strömförande, bla bla usch jag låter rätt flummig va? Jag vill helt enkelt har reda på hur många spikar ska slås i innan man anser att plankan sitter fast!
 
Om vi säger så här, för sjukvårdspersonal finns det en författningshandbok, där alla lagar och regler för sjukvård och dess personal finns samlad, allt från lvm och lvu till lex maria osv. jag vill ha tag i motsvarande för byggen! :D
 
cattis skrev:
Det jag är ute efter är väl lagtext där man punkt för punkt kan läsa sig till vad som gäller. Typ hur man fuktspärrar ett badrum, hur bred ska en dörr vara minst, hur ska en elkabel dras för att inte bli strömförande...
Finns det sånt skrift? Det skulle jag gett mycket för innan vi började!!!! Jag har läst lite här och lite där, frågat bekanta, hantverkare, kollegor osv Och dessutom säger alla olika.
 
Exakt, och nu vill jag ha svart på vitt vad som gäller, någon sådan text måste ju rimligtvis existera.
 
:) Hus-ama är texten jag söker tror jag, någon som har den hemma i bokhyllan tro?? Eller vet någon som har den... all hjälp mottages tacksamt. /cattis
 
:) Toppen GF men jag har inte tid att åka å köpa den... snabba ryck vet du.
 
Tid ???......snarare råd för min del :'(.
 
;) ja 1500 el nåt när man inte är 100 på att det är den man söker, nja mindre lyckat, men jag forskar vidare...
 
Med lite tur kanske böckerna finns på ett bibliotek nära dig...
 
Konsumentombudsmannen, har jag fått tips om men dom har telefontider stön stön
 
Cattis,
När du till slut fått tag i böckerna (min känsla är att du inte ger upp så lätt...) kan du meddela om det va nå't att ha ;).
Älskar när nån annan gör jobbet ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.