Jag har försökt ta tag i en markis som behövde lite kärlek. Vävens sömmar hade spruckit upp och vid en av sömmarna var dessutom tyget lite trasigt. Jag tog av tyget och lämnade till en kapellmakare som sydde om samtliga sömmar. Där väven var trasig så satte hon en lapp på vardera sida. Till synes perfekt lagning, jag monterade tillbaka tyget och det kändes kul att ha kunnat få det lagat.

Efter att ha kört in och ut markisen ett par gånger så ser jag att tyget lossnat inkl gummistaven som hoppat ur spåret. Jag lyckades få tillbaka tyget inkl gummistaven i spåret igen. Efter några provkörningar så hoppar väven ur igen. Min analys är att lagningen gör att tyget inte kan sträcka sig lika mkt denna söm jämfört med de övriga.

Vad säger ni andra?
Vad kan man göra för att få det att fungera igen?
Börjar ge upp lite och är inne på ny väv, men är väldigt opeppad på att hosta upp 7000kr för det
 
  • En röd markisväv med nytt sömnadsarbete och en synlig lagning där en lapp är infogad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparerad röd markisväv med synliga lagningar och lappar mot en bakgrund av trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ett hopplöst problem. Väven drar ihop sig när man syr. Det är möjligt att problemet blir värre på begagnad väv som inte är lika styv.

Det är möjligt att det här löser sig över tid, när tråden sträcks.
 
Ser inte riktigt på bilden, det du menar att "gummistaven" hoppat ur är att markisen släpper från valsen? Isf behöver du en en ny ten (som den heter) och dra i kanalen. Sedan kan du prova med att sträcka väven från vals till främre balk och rulla in ..

Som skrivet ovan kan en ny söm som är mer stum och inte ger med sig lika mycket som den gamla göra att väven drar sig.

Hur stor väv behöver du? 7 tusen låter mycket.

Är det en terrassmarkis med vev el motor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.