Jag håller på och lagar en gammal Baxi vedpanna och en ack tank på 2500l. Jag hade funderingar på att ha en TVA men vet inte riktigt.
Sen undrar jag hur jag ska göra ang hålet där en kylspiral ska sitta. Ska man sätta dit en packning + packningmassa eller svetsa igen hela luckan (har inga hål för kylspiralen där uppe)?
Vad är det för sorts packningsmassa (silikon?) vid keramiken? Jag har funderingar på att plocka loss all keramik och göra rent överallt och kolla så att det inte finns sprickor mm.
Vad behöver jag för att göra en inkoppling? Just nu har en jag gammal vedpanna med 1st 500l ack tank utan laddomat, VVB sitter i panna mm så man kan säga att det blir en nyinstallation. Behövs det några mer uttag på tanken?
220442-acktank.jpg220443-vedpanna.jpg220444-vedpanna2.jpg
 
  • tank anslut.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TVA är inte fel.

Svetsa igen luckan, enklast och bäst.

Packningssilikon tål typ 260 grader och är lämpligt. Det finns instruktion för keramikbyte på Baxis sida.
 
Då blir det en TVA och luckan svetsas fast. Någon som kan länka till en bra och billig TVA? :) Vad mer för prylar behöver jag? Laddomat 21 mm.

Jocke
 
Hur ska jag göra med rökröret? Måste jag bygga en egen eller finns det kanske att köpa färdigt? På min panna sitter anslutningen rakt upp, på Baxi sitter den på baksidan. Sen kommer tanken att stå vid den väggen där hatthyllan hänger och anslutningar på tanken längst bort ,närmast väggen där skorstenen går igenom. Så det blir korta rör till och från panna och tank. Jag funderar på att köra med 35mm rör.
221723-Panna.jpg221724-panna2.jpg
 
Ett rökrör svetsar du lätt ihop efter svetsövningarna du haft för dig :)

Baxis TVA är i alla fall riktigt bra.
 
Behöver jag några mer anslutningar/uttag på tanken? Det finns en på toppen (avluftning?) , 3st för temp, 2st för tillopp och retur från panna, 1st för tömning, 1st retur värme (element) (ca 30-40cm från botten) och 1st ca 5cm från toppen, sen finns det 2st stora uttag (elpatroner?). Om jag kör med TVA hur högt kan man sätta 1 eller 2st elpatroner? Man vill ju inte värma för mycket vatten i onödan.
 
Elpatronerne kan sitta så högt det går, beror på hur mycket tappvarmvatten du vill kunna tappa vid ett tillfälle.

Radiatorreturen ska in i botten, enklast med ett T på nedre laddrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.