Hej!
Undrar hur jag ska ordna till väggen innan jag kaklar. Det är en lättbetongvägg (blåbetong), med ca centimeterdjupa hål sen det gamla kaklet revs ner. Har ingen möjlighet att sätta gips. Kan jag spackla med gipsbaserat spackel (typ ardex a828) eller kanske spackla med fixet?

Ha en skön påsk!

Mvh Mackan
 
Spackla upp med fixet dagen innan du ska sätta kaklet...
 
Tusen tack för snabbt svar. Ska jag prima även på nästa fixlager eller räcker det att prima på lättbetongen?

Marcus
 
Det bästa är nog att prima hela underlaget, fix som torkat har ingen vidare vidhäftning. Jag har lagat mina väggar med putsbruk istället för fix men båda fyller ju ut hålen så ta vad Du har.
 
Ok, tack så mycket!
 
Primar aldrig vid kökskaklingar och inget kakel har ramlat ner ännu... ;)

MEN...jag vet hur jäkligt det brukar sitta när man ska riva ner gammalt... ;)
 
Å jag har egentligen ingen aning om hur det funkar utan primer, varje gång jag köpt kakel å fix har dom som sålt det rekommenderat primer så då har jag köpt det å primat, försumbar kostnad å det tar väldigt lite tid att prima så....
 
Självklart inga problem att prima, men det är det som i affärsvärlden kallas för merförsäljning... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart inga problem att prima, men det är det som i affärsvärlden kallas för merförsäljning... ;)
Och som man går på som hempulare när man lär sej på egen hand :blushing: men nu e de slut på det för Paul har lärt mej att det inte behövs ;):D Tackar, lärde ja mej nåt nytt ida igen d^_^b
 
Självklart finns det tillfällen då det är bra/nödvändigt att prima också men inte så ofta.

Har du en vägg som är putsad och det är lite smulig puts så är det absolut inte fel att binda detta med primer och öka vidhäftningsförmågan.

Är det däremot slät gips t.ex så är det mindre nödvändigt.
 
Haha ja dom är bra försäljarna... Dom ser nog lätt vem som är okunnig.
Primar nog den lite smuliga blåbetongen ändå. =)

Ska för övrigt även kakla där det tidigare inte varit kaklat utan målad vägg. Räcker det att matta färgen eller ska allt bort? Under färgen är det putsad blåbetong.

/Marcus
 
Verkar färgen sitta ordentligt så kakla bara på du... ;)
 
Det gör den... Tack för svaren.

/Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.