Jag har en uppfart med asfalt som har fått djupa hjulspår. Underlaget är för mjukt så asfalten har format sig efter problemet. Nu har jag funderat på hur man kan laga problemet. Har funderat på cement eller plattor. Någon som har lagat sin uppfart smidigt?
 
K Karl Olssvan skrev:
Jag har en uppfart med asfalt som har fått djupa hjulspår. Underlaget är för mjukt så asfalten har format sig efter problemet. Nu har jag funderat på hur man kan laga problemet. Har funderat på cement eller plattor. Någon som har lagat sin uppfart smidigt?
Kall-asfalt kanske?
 
Problemet är att du saknar ett bra bärlager.

Vill Du fixa Problemet?

Gräv bort en halv meter.
Fyll på med 3 dm bärlager. 0-30 mm eller grövre.
Packa med markvibrator gärna minst 400 kg tung.

Lägg på 10 cm 0-16 mm packa.
Lägg 5 cm 0-8 mm packa.
Lägg 5 cm asfalt.
Nu har du en stabil uppfart.

Vill Du inte ha asfalt?
Lägg storgatsten.
 
  • Gilla
hoffret och 1 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Underlaget är för mjukt så asfalten har format sig efter problemet. Nu har jag funderat på hur man kan laga problemet.
Gör dig av med problemet så slipper du både hjulspår i asfalten och att laga problemet?
 
  • Ledsen
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Jag har en uppfart med asfalt som har fått djupa hjulspår. Underlaget är för mjukt så asfalten har format sig efter problemet. Nu har jag funderat på hur man kan laga problemet. Har funderat på cement eller plattor. Någon som har lagat sin uppfart smidigt?
Trådskaparen
Karl Olssvan

Hur ska Du gå vidare?
Du vill ha lagat uppfart smidigt?

Kan ana att du då inte tänkt Dig att gräva bort en halvmeter men å andra sidan så är det hur smidigt som helst att göra ett sådant jobb.

En grävare och lastväxlare och ett flak så är det klart över dagen. Hur smidigt som helst!
 
Så som jag tänker är att köpa betong och sedan blanda i så den blir svart som asfalt. Sen skära bort där det är spår. Och i med betongen. Andra lösningar går, men inte för mig då jag inte har råd.
 
K Karl Olssvan skrev:
Så som jag tänker är att köpa betong och sedan blanda i så den blir svart som asfalt. Sen skära bort där det är spår. Och i med betongen. Andra lösningar går, men inte för mig då jag inte har råd.
Du åtgärdar inte problemet med att fixa symptomen.
Ditt problem med uppfarten är att du inte har bra bärlager.
Du kommer fortfarande ha dåligt bärlager alldeles oavsett att du väljer att fixa till ytan.

OM du vill göra en hyfsat bra fix.
Skär bort asfalt där det är spårigt.
Ta lite extra marginal i sidled.
Hyr en markvibrator på minst 400 kg.
Kör i det utskurna området.
Lägg i smågatsten eller storgatsten.
Kommer se bättre ut och förhoppningsvis hålla hyfsat.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Du åtgärdar inte problemet med att fixa symptomen.
Ditt problem med uppfarten är att du inte har bra bärlager.
Du kommer fortfarande ha dåligt bärlager alldeles oavsett att du väljer att fixa till ytan.

OM du vill göra en hyfsat bra fix.
Skär bort asfalt där det är spårigt.
Ta lite extra marginal i sidled.
Hyr en markvibrator på minst 400 kg.
Kör i det utskurna området.
Lägg i smågatsten eller storgatsten.
Kommer se bättre ut och förhoppningsvis hålla hyfsat.
Det får totalt kosta max 1000 kr. Jag är inte en sådan som de som bara får in en massa pengar på kontot varje månad som pensionärer och andra. Det jag tänker nu är att gräva ner 30 cm fylla med betong och sen lägga en färgad markplatta i betongen. Det blir nog starkt och bra.
 
Jag gissar att lättaste metoden är att packa asfaltkross i spåren. Gärna när det är varmt ute och i tunna lager så att de går ihop med materialet under. Sjunker det igen så är det bara att lägga på mer.

Betong är svårare att laga om det sjunker igen.
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Det får totalt kosta max 1000 kr. Jag är inte en sådan som de som bara får in en massa pengar på kontot varje månad som pensionärer och andra. Det jag tänker nu är att gräva ner 30 cm fylla med betong och sen lägga en färgad markplatta i betongen. Det blir nog starkt och bra.
Svar
Dina pengar räcker inte

Nej det kommer inte att bli bra.
Betongen kommer att spricka.

Skulle vilja påstå att du är dumsnål som har en budget på max 1.000 kr.

Du skriver att du ska gräva 30 cm.
Du kanske lägger en 40×40×5cm markplatta.
Du har kanske totalt 12 löpmeter spår, 2 spår om 6 meter.
12 löpmeter x 40 cm bredd och 25 cm djup.
1.2 kubikmeter betong och 30 markplattor.

Ska du stjäla cement, sand och singel?

För 1.000 kr räcker väl inte till mer än markplattorna?
Eller hur?
 
lunnabo lunnabo skrev:
Svar
Dina pengar räcker inte

Nej det kommer inte att bli bra.
Betongen kommer att spricka.

Skulle vilja påstå att du är dumsnål som har en budget på max 1.000 kr.

Du skriver att du ska gräva 30 cm.
Du kanske lägger en 40×40×5cm markplatta.
Du har kanske totalt 12 löpmeter spår, 2 spår om 6 meter.
12 löpmeter x 40 cm bredd och 25 cm djup.
1.2 kubikmeter betong och 30 markplattor.

Ska du stjäla cement, sand och singel?

För 1.000 kr räcker väl inte till mer än markplattorna?
Eller hur?
Det är längre än så. Det är nog runt 20 meter längd och 2 spår. Men jag behöver ju inte laga allt och inte allt denna sommar. Så det blir kanske 5 meter nu. Jag har hittat småplattor som är svarta. 118 kr m2.
Samt färdig säck med betong. För 50kr för 25 kg. Om jag köper 10 säckar så är jag på 500 kr och sen än det små plattor att placera i den mjuka betongen. För 500 få jag en helt del. De kostar 7 kr st.
 
K Karl Olssvan skrev:
Det är längre än så. Det är nog runt 20 meter längd och 2 spår. Men jag behöver ju inte laga allt och inte allt denna sommar. Så det blir kanske 5 meter nu. Jag har hittat småplattor som är svarta. 118 kr m2.
Samt färdig säck med betong. För 50kr för 25 kg. Om jag köper 10 säckar så är jag på 500 kr och sen än det små plattor att placera i den mjuka betongen. För 500 få jag en helt del. De kostar 7 kr st.

Ja du, 10 säckar färdig betong ger dig 130 liter.
Om det nu är 40 cm breda spår och du ska fylla 30 cm med betong och plattor så inte kommer Du långt på 500 kr.

Eller?
1 löpmeter x 40 cm bredd × 25 cm djup. Är 100 liter volym.

Så ja Du kommer 1 meter och 30 cm.

Visst är det så att Du inte kan räkna?
 
lunnabo lunnabo skrev:
Ja du, 10 säckar färdig betong ger dig 130 liter.
Om det nu är 40 cm breda spår och du ska fylla 30 cm med betong och plattor så inte kommer Du långt på 500 kr.

Eller?
1 löpmeter x 40 cm bredd × 25 cm djup. Är 100 liter volym.

Så ja Du kommer 1 meter och 30 cm.

Visst är det så att Du inte kan räkna?
Jag kan min budget, och den får styra. Det går aldrig att veta precis vad det kostar. Det blir så mycket som det räcker till.
 
Betongplattorna ger ju lite volym också….
Man kanske kommer 1,5meter då? ;)

Går ju att fylla spåren med ny asfalt men budgeten på kr1.000:- räcker inte till det heller
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Betongplattorna ger ju lite volym också….
Man kanske kommer 1,5meter då? ;)

Går ju att fylla spåren med ny asfalt men budgeten på kr1.000:- räcker inte till det heller
Precis. Asfalt är dyrt. Det var orsaken till mina funderingar på betong. Men sen såg jag att pigment till betong kostar mycket. Och jag vill inte ha två fula gråa spår på infarten. Men kan jag lägga svarta plattor så löser det ju problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.