Har i min lägenhet från -31 furugolv som ligger i alla rum. I köket låg det dock ett par plastmattor över trägolvet. På ett stället visade det dock sig att träet var poröst. Vad gör man åt detta om man vill slipa och lacka golvet?

Alternativen är väl:
- Bryta upp lägga i nya plank med nyansskillnader =/
- Bryta upp och sno plank från hallen och sedan lägga klinker där, stort projekt =/
- Bryta upp och hoppas på att planken inte är dåliga rakt igenom och sedan vända på dem upp och ned.
- Lägga helt nytt golv
- Laga, slipa och måla
- Försegla skadan med epoxi eller något så att det inte går sönder mer

Vill givetvis helst att golven blir som i de andra rummen, tycker de är så livliga och fina =)
 
  • fintgolv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trasigt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle lagt ett helt nytt golv om pengar fanns. Det såg lite slitet ut längs diskbänken, tyckte jag. Det kanske finns en risk för mindre nyansskillnader, även där.

Detta är förstås bara mina synpunkter.

Hoppas fler kommenterar..
 
Laga, slipa och måla!

Tycker det är jättesnyggt med målat plankgolv. Funkar nästan till vilken köksinredning som helst, både den mer gammaldagsa och som en kontrast till en mer modern inredning.
 
Är det bara mindre bitar som är skadade kan man fräsa bort med överhandfräs och lappa i med träbitar.
Fösök att få tag på lite gammalt virke (ngn gammal golvregel eller liknande). Kanske går att fynda i en container e.dyl. Klyv till i ca 10-15 mm tjocklek. Fräs bort skadade delar till 10-15 mm djup och limma i.

Personligen tycker jag det är ganska snyggt med ett lappat golv, bara det inte ser helt nygjort ut...
 
  • lagningsbit.JPG
Larsa skrev:
Är det bara mindre bitar som är skadade kan man fräsa bort med överhandfräs och lappa i med träbitar.
Fösök att få tag på lite gammalt virke (ngn gammal golvregel eller liknande). Kanske går att fynda i en container e.dyl. Klyv till i ca 10-15 mm tjocklek. Fräs bort skadade delar till 10-15 mm djup och limma i.

Personligen tycker jag det är ganska snyggt med ett lappat golv, bara det inte ser helt nygjort ut...
Är detta något man gör själv om man är nybörjare på fräsen?

Om jag bestämmer mig för att bryta upp berörda plankor ska jag då bryta upp från dörröppningen ca. sju plankor till skadan eller ska jag börja mitt i golvet? Några tips på hur man får upp plankorna utan att spånten går sönder?
 
Om du målar golvet så syns det mindre om du har lappat det.

Vi målade vårat golv med oljefärg (golvfärg). Hög glans (80) och det verkar hållbart. Vi gjorde inte någon noggrannare slipning innan, vilket i efterhand känns bra. Nu har istället golvet en fin patina, och blir det ett märke så syns det inte lika mycket (högblankt annars) :)
 
Jo jag är lite sugen på att måla det högblankt i antingen vitt eller lite draget åt grått. Dock är jag lite orolig för att springorna ev. är för breda på sina håll för att det ska se snyggt ut om man målar.

Ang. hur jag får upp plankorna utan att skada spånten... Är det nån som har något tips?
 
du kan testa att ta upp den mittersta brädan av de som ska upp först.
Den kan du slakta med borrmaskin och sticksåg för att få upp.

Sen går du till vänster och sedan höger och tar de resterande brädorna.
Använd kofot för att försiktigt få upp spikarna.
Den sista dåliga brädan som ligger mot den brädan som INTE ska bort, kan du
slakta med borrmaskin och sticksåg också.
Ta det lugnt och försiktigt så brukar det gå bra.

F.ö. så är det inte speciellt svårt att fräsa ur och laga de skadade partierna med överhandsfräs.
Det är riktigt kul.
Sen limmar du i en ny bit som är några mm. tjockare än golvet och låter limmet torka.
Sen putsar du av med en hyvel och sen slipmaskin.
Det blir fint det med och är en "ärlig" lagning :)

Lycka till
 
Ok...

Vad tror ni/du om att plocka upp brädorna från det närmsta hållet mot skadan och sedan omfördela skadan så att skadan hamnar under köket?

Förmodligen är inte skadan genomgående så om jag vänder berörda brädor upp och ned borde det bli ett fint men lappat golv. Det blir fler skarvar, men golvet är redan skarvat på många ställen så... Det känns som det kommer vara svårt att få tag på nya brädor i rätt bredd och färgskillnaden kommer vara påtaglig.

Dock måste jag få upp första brädan utan att skada den =/ Går det?
 
Jag kan inget knep att ta upp den första brädan oskadad när den är spikad dolt.
Du får nog tyvärr offra en bräda.
 
Bröt till slut sönder den bräda som var värst skadad, de två på sidan om var också skadade så de togs bort också. Sedan la jag dit brädor som jag tagit från garderoben. Golvet var redan lappat som jag har gjort på ett par andra ställen så en skarv till gjorde ingen skillnad. Förmodligen har jag nu Sveriges mest lappade golv, hehe. Ska bli spännande att se hur det ser ut efter slipning =)

Frågan är bara om man ska måla vitt/grått högblankt eller lacka som i de andra rummen?
 
  • lagning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.