Jag har ett problem med några stolar i ek.
I benen så sitter det en slags hylsa med "vingar" som sitsen i sin tur är skruvad i.
Stolarna är runt 3-4 år gamla och jag har efterdragit skruvarna ett par gånger. Nu har vingarna lossnat från ett par hylsor och jag känner att det är fler som kommer att gå samma väg om jag drar åt mer. (Vilket behövs eftersom benen börjat bli glappa.)
(Hylsan har en invändig insexfattning.)

Går det att laga det på något hållbart sätt? Även om jag får tag på likadana hylsor så är det väl inte så sannolikt att det håller. Kanske om jag sätter en över och en under det urspungliga hålet, men det blir nog lite väl nära ursprungshålet. Finns det sådana hylsor att köpa? Fast med tanke på att dom ser koniska ut så antar jag att man behöver en specialborr också.
 
  • skruv.jpg
  • stol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två spontana alternativ...

1) Byt ut den koniska muffen mot en "rak" rampamuff. Om hålet i benet är för stort kan du förmodligen lösa det genom att montera rampamuffen en liten bit längre in i benet (eftersom den nuvarande är konisk), annars kan du gå upp en storlek i gänga. Exempel på rampamuffar: http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=4025&menuitemid=4025

40250050.jpg

2) Borra ett hål i benet uppifrån och använd en sargsprint istället. Exempel på sargsprintar: http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=4020&menuitemid=4020

40200150.jpg

Personligen hade jag nog valt alternativ 2 eftersom det är enklare.
 
Nja jag tror inte att du skall använda en sargsprint det kommer att försvaga benet.

du kan ju börja med rampamuff som bygga_bo vissade. Om du tycker att det är för lite trä kvar i benet (efter som den tidigare koniska rampamuffen har förstört hålet) finns det två alternativ. Antingen borrar du ut det gammla hålet och limmar i en plugg. Eller så limmar du dit den nya rampamuffen med epoxy. Du kan ju faktiskt först prova med att limma dit dom gamla med epoxy men endast om det finns gängor kvar i benet


http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=50550050 en sådan är nog att föredra. Montera den så djupt du bara vågar även den kan du med fördel limma med lite epoxy. Personligen hade jag nog valt detta alternativ.

Det finns även möbelskruv http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=5045&menuitemid=5045
men då måste du borra ett genomgående hål i benet och dra den från utsida benet alla Ikea kanske inte riktigt lika fint men funktionsdugligt.

Om du vill att stolarna alldrig mera skall gå sönder så sätt två pluggar i varje sarg mot benen totalt fyra plugg per ben och limma ihopp hela stolen. Men det krävs att hela stolen demonteras.

Mvh Pär H
 
bygga_bo skrev:
Två spontana alternativ...

1) Byt ut den koniska muffen mot en "rak" rampamuff. Om hålet i benet är för stort kan du förmodligen lösa det genom att montera rampamuffen en liten bit längre in i benet (eftersom den nuvarande är konisk), annars kan du gå upp en storlek i gänga. Exempel på rampamuffar: [länk]

[bild]

2) Borra ett hål i benet uppifrån och använd en sargsprint istället. Exempel på sargsprintar: [länk]

[bild]

Personligen hade jag nog valt alternativ 2 eftersom det är enklare.
Frånsett alternativet med att gå upp en storlek i gänga har jag gjort liknande byten i fönsterna (delbara fönster från 50-talet). När trät inte håller för gängorna så borrar jag ut ett hål stort nog för att sätta in en ny träplugg i. Sedan gör jag ett hål i pluggen och gängar i pluggen istället. Kräver att du kommer åt att borra i benet. I princip kommer inte ditt problem att vara att trät inte håller, utan att hitta lämpliga olika muffar och pluggar.

--- Mats ---
 
Tack för svaren. En sån där rampamuff kan nog fungera fint om jag hittar någon som är aningen grövre än den gamla. Tyvärr kan jag nog inte dra den så värst många mm längre in innan den tittar ut på andra sidan. Jag får plocka fram skjutmåttet och mäta lite.
 
Hej! Jag har samma problem som du med samma stol, hur löste du det? :)
 
Jag skulle nog köra den enkla modellen: skuva us så många skruvar som möjligt, ta i lim i hålen, skruva ihop och dra ett spännband om tills det torkar.

Vet inte om det är den bästa metoden, men den har funkat i en hel massa år på de spruckna stolarna pappa räddade i en container 1973 :-D
 
Det blev en speciallösning för min del.Jag hittade ingen rampamuff i perfekt storlek (det fanns inte så mycket plats för en grövre variant och jag ville ju inte ha en ny underdimensionerad lösning). Så efter noggrannt mätande så borrade jag upp hålet lite och drog i den grövsta franska träskruv som fick plats. Jag fick kapa en bit av skruven för att få optimal längd. Det tog ca 1.5 timme att fixa till frambenen på sex stolar och än så länge håller det bra.
 
Hittar tråden då jag har liknade problem
Vilket lim föreslår ni om man ska limma?
Stolarna idag ser ut att ha limmats innan från fabrik

tänkte först att sätta in en rampaskruv men har ej material så det blir över i framkant så risk att skruven kommer ut på andra sidan

Träkomponenter till stolar med klackar och limrester, redo för lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästolens delar på ett golv, med synlig skruv och områden där lim kan ha använts för sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demontage av trästolens ben som visar limrester och skruvhål i trädetaljer på ett golv i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästolens ben med hål för limning, synlig limrester på träytor ovanpå ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning,
 
Jag limmar gamla stolar med polyuretanlim, lim i tapphålet och vatten på tappen.
Det får inte vara för glappt.

Protte
 
Vanligt vitt trälim, även kallat PVA-lim.
 
Jag får det inte att funka med vitlim(pva). Det släpper efter ett tag. Nu använder jag fisklim istället och det har funkat på de 9 stolar jag fixat till. Kanske tur(eller otur med vitlimmet).
/OB
 
Finessen med PU lim är att det expanderar och fyller fogen, vitlim krymper.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.