S
Det har troligen varit läckande fönster på denna gavelvägg som jag fann bakom två väggar. Problemet är att det inre lagret av väggen är lertegel och det bara rasar ihop om man petar på det. Det yttre lagret är bränt tegel som är i gott skick.

Tanken är att jag ska laga väggen, gjuta platta och sen bygga en lecavägg mot denna gavelvägg så jag får en fin vägg och att jag samtidigt kommer ut så pass att fönsterbrädorna kommer rätt.

Det lutar åt att jag tar bort allt lerbruk på insidan i etapper och murar upp dessa delar av väggen igen med tegel, lecablock och kalkbruk. Gör det något att man blandar tegel och leca? Det kan ju inte vara sämre än leran...

När jag drar i lerbruket så rasar det ner i en hög av pulver...
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även grävt lite för att kolla hur grundmuren är uppbyggd. Funderar på om man kan baka in grundstenarna i Cementbruk A. Det borde inte påverka väggen genom att det är för hårt, men förhoppningsvis stabilisera grundmuren inför framtida utgrävning för gjutning av platta, vad tror ni?
DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hmm, kan inte se dina biler :(
 
S
bättre?
 
S
Bump!!
 
Jag är ingen expert på området, men eftersom ingen annan verkar svara...

Jag funderar lite på hur det blir i mellanrummet mellan lecablocken och tegelväggen och om det kan skapa några framtida problem med fukt? Om varm fuktig luft möter den kalla(?) tegelväggen så kondenserar det kanske? Detta är bara spekulationer från mina sida.
 
S
Söker fortfarande hjälp i denna fråga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.