Har en balkong som läcker in, golvets tätskikt är av takpapp. Hållit tätt i 15 år men nu släpper det igenom fukt. Lutningen är obefintlig och stående vatten uppstår när det regnar. Torkar upp relativt fort när regnet slutar.

Någon här som testat och har erfarenhet av Hagmans Aquabarr?

Pratat med Hagmans själva och detta ska tydligen funka. Pappen primas för att sedan målas med Auqabarr (man lägger dessutom på en armeringsbrynja mellan strykningarna). Pappen blir tät och ska tåla stående vatten samt är diffusionsöppen(?). Aquabarr blir gummiaktig samt är töjbar och tål gångtrafik.

Googlat runt lite och hittar inga som testat Aquabarr, hittat andra lösningar som tex Mariseal (polyuretan-bas, fast verkar omöjlig att få tag på). Basen i Aquabarr är akryl vilket gör mig lite skeptisk.

Någon som har någon info/erfarenhet kring Hagmans Aquabarr? Eller vet om någon liknande produkt?

(Skulle naturligtvis kunna lägga ny papp, men det är lurigt på denna balkong då delar av pappen är under murbruk, gummiduk är ett alternativ men lurigt även detta. Takmassa med armering en annan lösning men trött på bitumen/asfalt lösningar.)
 
L
Jag har kört med Hagmans Aquabarr, visserligen var det plåttak. Är mycket nöjd med resultatet, en matt gummiaktig yta.

På papp kan man visserligen överväga takmassor med petroleumprodukter. Det ska vad jag läst vara sämre för plåt som tenderar att rosta snabbare.

Det som händer på längre sikt är att påväxt fastnar ganska lätt på den matta ytan som blir, så det blir att behandla så som för takpannor. Men det är ingen skillnad om man ändå har papp, påväxt biter bra där med.
 
L Lenza skrev:
Jag har kört med Hagmans Aquabarr, visserligen var det plåttak. Är mycket nöjd med resultatet, en matt gummiaktig yta.

På papp kan man visserligen överväga takmassor med petroleumprodukter. Det ska vad jag läst vara sämre för plåt som tenderar att rosta snabbare.

Det som händer på längre sikt är att påväxt fastnar ganska lätt på den matta ytan som blir, så det blir att behandla så som för takpannor. Men det är ingen skillnad om man ändå har papp, påväxt biter bra där med.
OK, glad att det verkar funka på plåttak. :D Tror det är Aquabarr Mir du har använt som är lite av en annan produkt, men dom ska tydligen göra kvalitetsprodukter vilket är bra.

Frågan är ju om man ska våga köra med Aquabarr på takpappen, är så himla i valet och kvalet :( Kör jag med takmassa måste det på trall och det hade varit skönt att slippa.

Ingen annan som har erfarenhet av Aquabarr på takpapp med obefintlig lutning? Eller någon liknande produkt som rollas/sprutas på med polyuretan-bas tex?
 
L
Nej, det var inte Aquabarr Mir även om det möjligtvis hade varit bättre. Se bild på burken:
Burk med Hagmans Aquabarr Flexibel Ytbeläggning för tak, svart, står på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egentligen var taket inte speciellt rostigt så det var inte det jag var ute efter att få bukt med. Problemet var att det läckte på vintern när vatten blev stående över falsning (pga av is och snö). Problemet mildrades något åtminstone efter åtgärden.
 
Där ser man :D

Så du fick det inte tätt? Tror du det beror på produkten eller finns det fortfarande "öppna springor/hål" på plåten?
 
Rickard.
15 år är inte en lång tid för papp, kan du hitta några/nån ställen som är misstänkta så kan du ta in en takläggare som lagar bara dom.

Tyvärr brukar lagningsmassor oavsätt vara en rätt kortsiktig lösning. Och om du lägger på en sådan lösning går det inte att laga sen utan då blir det hel omläggning om det läker sen.
 
L
Det har funnits tendens till läckage vintertid på ett ställe. Kan möjligtvis vara kondens i och för sig. När det var som värst innan åtgärd forsade vatten in, kändes sådär när vatten rann genom lysrörsarmaturerna. Det scenariot har jag sluppit se iaf efter åtgärden.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
15 år är inte en lång tid för papp, kan du hitta några/nån ställen som är misstänkta så kan du ta in en takläggare som lagar bara dom.

Tyvärr brukar lagningsmassor oavsätt vara en rätt kortsiktig lösning. Och om du lägger på en sådan lösning går det inte att laga sen utan då blir det hel omläggning om det läker sen.
Pappen ser helt OK ut, hittar inget som är misstänkt, dock upplever jag pappen som ganska "hård". Pappen är extremt utsatt för sol, vind och vatten så jag tycker 15 år är ganska OK. Vanlig takmassa tar emot att köra med, just därför någon av dessa "gummifärger" kunde vara ett alternativ tänkte jag. Verkar vara ganska vanligt utomlands att köra med polyuretan-bas "färg" istället för ny papp, även svenska firmor verkar göra det. Dock ingen firma när mig och hemmafixarna verkar inte göra det heller :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.