Min sambo och jag har köpt en lägenhet som vi är i full färd med att renovera. Men "problemet" är att vi bor i den samtidigt. Nu har turen kommit till taket i sovrummet. Färgen mot betongen är rejält krackelerad och vi vill gärna måla om innan vi får vår nya säng och sänggavel. Men vi har en stor ryamatta som täcker nästan hela golvet. Dessutom sover vi där. Att skrapa loss all krackelerad färg, bredspackla och sedan (gud bevars) slipa för att sedan måla är ju den givna standardlösningen. Men skulle det kunna finnas någon genväg här, som gör att vi kan bo kvar i sovrummet? Laga med vävtejp för att sedan måla? Eller vävtapetsera hela taket? Det är ju slipningen som är det värsta. Tacksam för alla tänkbara tips!
 
  • Tak med krackelerad färg och modern lampa som lyser upp rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krackelerad färg på betongtak som behöver renoveras, risk för nedfall vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henrikrso76 skrev:
Min sambo och jag har köpt en lägenhet som vi är i full färd med att renovera. Men "problemet" är att vi bor i den samtidigt. Nu har turen kommit till taket i sovrummet. Färgen mot betongen är rejält krackelerad och vi vill gärna måla om innan vi får vår nya säng och sänggavel. Men vi har en stor ryamatta som täcker nästan hela golvet. Dessutom sover vi där. Att skrapa loss all krackelerad färg, bredspackla och sedan (gud bevars) slipa för att sedan måla är ju den givna standardlösningen. Men skulle det kunna finnas någon genväg här, som gör att vi kan bo kvar i sovrummet? Laga med vävtejp för att sedan måla? Eller vävtapetsera hela taket? Det är ju slipningen som är det värsta. Tacksam för alla tänkbara tips!
flytta ut sängen ur sovrummet i en vecka. Ta ett ryck och få det gjort. Det låter tvekslöst som det enklaste i mina öron. Oavsett vad ni gör hade jag lyft ut möbler etc, och då kan ni ju likaväl göra det riktigt
 
A
Tyvärr, det finns ingen genväg om ni vill ha bra resultat…
 
Det ser dock ut som lite mer än att bara färgen krackelerat. Är det betong så kan man ju dessutom fråga sig varför det ser ut sådär.
I vilket fall som helst så lär det inte bli nå enkelt snabbjobb...
 
Jag kände att detta skulle bli lite för mycket jobb för en amatör att göra själv så jag tog en offert från en erkänd målerifirma i Stockholm. De ville ha 21.000 kr (mitt ROT är slut för i år) och jobbet skulle ta 5 dagar. Vad tror ni om att istället anlita en snickerifirma och låta dem sätta upp ett färdigmålat innertak precis under det befintliga taket? (Jag har mätt upp och det finns ingen fukt utan sprickorna beror antingen på sättningar eller på ett dåligt målerijobb.)
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.