Har nyligen köpt ett hus, vi visste om att taket var lite eftersatt, en tant som bott i huset och troligtvis inte brytt sig när någon panna kasat ner...
Fåglarna hade byggt rätt mycket!
i vilket fall tog jag tag i det idag och rättade till pannorna, 4/5 såg jättefint undertill när jag kom till den sista blev jag lite besviken... hade hoppats på att taket iaf skulle vara 2-3 år till... hur som helst. Kan man laga detta? Är de lönt att laga? INGEN fukt syns på insidan av taket och det verkade relativt torrt undetill...
isåfall kan man öppna typ 2meter, lägga ny läkt, lägga ny asfaltpapp (antar jag det är) och täta så gott det går Eller hur skulle ni gjort? Som sagt vill jag att taket ska vara iaf 2-3 år till...
 
  • Skadat tak med bortglidna pannor, synliga träsparrar och underlagsmaterial som behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya läkten är jag som lagt dit för att kunna fästa pannorna tillfälligt :)
 
Har du kollat hela taket? Från vilket årtioende bedömer du att det är? Att lappa lär ge dig några år till, viktigaste är att du kontrollerar varje år.
 
Självklart kommer taket kontrolleras kontinuerligt eftersom vi vet att det är ”dax” när vi köpte huset räknade vi med detta, men hade varit skönt att kunna ha samma ett par år till...
bedömmer att taket är nog från cirka -80 tanten visste inte riktigt... hur lappar man på bästa sätt??
 
Ok, det blir nog bra. Behöver fler bilder/beskrivning för att se var du ska lappa.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du kollat hela taket? Från vilket årtioende bedömer du att det är? Att lappa lär ge dig några år till, viktigaste är att du kontrollerar varje år.

Kollat en stor del av taket, dock mest där det fanns skadade pannor eller dyl... övriga ställen såg oappen fin ut
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, det blir nog bra. Behöver fler bilder/beskrivning för att se var du ska lappa.

Ska se om jag kan ta fler bilder... var inte jätte kul att klättra på taket, rätt bra lutning på de!
Finns inte en nocktätning vid nockpannorna, är det värt att lägga ut?
samt vad för papp o lim ska man använda?
 
Tja!

Det har ju troligtvis sett ut sådär ett tag och är trots det torrt. I och med att du bara vill att det ska hålla 2-3 år till så är ett alternativ att lägga tillbaka pannorna och låta det vara. Jag är ingen takexpert men tänker att om du ändå ska renovera om ett par år så kanske taket klarar sig till dess.
 
är det bara jag eller har du flyttat nockpannorna för dom ser ju inte ens ut att täcka ner till pannorna längst bort på gaveln.. typ...
 
M MagicFingers skrev:
är det bara jag eller har du flyttat nockpannorna för dom ser ju inte ens ut att täcka ner till pannorna längst bort på gaveln.. typ...

Japp dem ligger väldigt dåligt, vet inte riktigt vad som hänt men det ska rättas till i samband med att laga det andra såklart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.