Hej!

Då våran entreprenör satte elen till vårat bubbelkar i fel hörn(duschhörnan) så har de nu bytt till rätt hörn och med andra ord lagat tätskiktet i det hörn där elen var dragen genom väggen från början, ska man godkänna det?

Om inte, kan man begära förlängd garanti eller att de gör om badrummet?

mvh
Bambi
 
Bambi skrev:
Om inte, kan man begära förlängd garanti eller att de gör om badrummet?
Lagen har redan gett er 10 års garanti mot felaktigt utförande.
Viktigt är ju att ni får ett intyg på det utförda jobbet med en utsago om att det följer gällande föreskrifter för hur montage skall ske i våtrum.
 
Moderator: Flytta detta till badrum!

Jag tror Bambi kan få bättre svar där. jag skulle inte acceptera att det lagas i våtzon. Er bästa hjälp tror jag är ert försäkringsbolag. de kommer troligtvis inte acceptera detta, och då blir felet större. Ni skall inte acceptera ett "oförsäkringsbart" badrum. Speciellt inte om det är nyprod.
 
Just Bambis fall har redan diskuterats här i badrumsforumet. Antar att det var därför han/hon startade tråden i juridikdelen, för att få svar kring de juridiska aspekterna. Men vi låter väl den ligga kvar här, om inte Bambi vill ha den tillbakaflyttad.
 
Hej!

Ringde försäkringsbolaget idag och de sa att lagningen inte var godkänd, samtidigt säger entreprenören att det är det, vad gör man?

Mvh
Bambi
 
Stå på dig även om det är struligt! Ring ditt försäkringsbolag igen och rådfråga. Förutsätter att ett bra bolag har någon som kan tänkas backa upp dig.
 
Hur stor är risken att det kommer läcka? Vet man att det kommer läcka förr eller senare så kan man lika gärna ta diskussionen nu innan nåt blir förstört. Är det 80% chans att inget händer så får man väl gå på 10 årslagen.
 
Det är omöjligt att bedömma utan att veta hur väl de har utfört arbetet. Om det är bra gjort är risken nästan noll, dåligt gjort så är den så gott som hundra. Sett på hur noggranna byggare är i gemen så skulle jag tro att det finns en påtaglig risk, men jag vet ju ingenting om din firma, de kanske är jätteduktiga.
 
Tycker det verkar helt orimligt att begära att de ska riva ner både kakel på väggar och klinker på golvet för lägga helt nya tätskikt. Det borde finnas en tillräcklig säker teknik för att laga ett hål i tätskiktet på en begränsad del av väggen utan att riva ner allt :confused:.

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
Det hade naturligtvis varit bra om det fanns en bättre teknik, men problemet är liksom inbyggt i konstruktionen. Fixet ställer till det.
 
jon_h skrev:
Det hade naturligtvis varit bra om det fanns en bättre teknik, men problemet är liksom inbyggt i konstruktionen. Fixet ställer till det.
Jo, jag har förstått att problemet är att få bort det gamla fixet utan att skada den underliggande tätskiktet.
Men går det inte att lösa upp det gamla fixet med stark syra (typ salsyra) utan att syran skadar tätskiktet.
Visst blir hanteringen både besvärlig och också riskfylld, men med skyddsklädsel vore det väl åtminstone teoretiskt möjligt, eller hur?

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
Jag har mycket svårt att tro att en syra inte skulle skada tätskiktet. Men jag vet inte. Du får lobba för att leverantörerna tar fram en lösning och testar denna grundligt. ;)
 
jon_h skrev:
Jag har mycket svårt att tro att en syra inte skulle skada tätskiktet. Men jag vet inte. Du får lobba för att leverantörerna tar fram en lösning och testar denna grundligt. ;)
Man kanske skulle bli produktutvecklare och rik. Men risken är väl större att man blir utfattig på alla framtida skadeståndsprocesser som skulle dyka upp för att produkten inte håller måttet :(.

MVH/Tigersågen
 
OK! Så slutsatsen av hela denna grejen är: Jag kan inte begära att entreprenören gör om hela badrummet utan får hoppas att de gjort en bra lagning och i så fall är det ingen fara?

Hade ni godkänt de, har jag något val när de säger att det är godkänt?

mvh
Bambi
 
Be dem skriftligt påvisa vilken konstruktionslösning de använt på lagningen.
Kontrollera med byggkeramikrådet och tillverkaren av tätskiktet om det är ett godkänt förfarande.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.