Kanske en fråga för byggnadsvårdsfliken egentligen....
På vår gamla förrådsbyggnad, tvåvåningsbyggnad innehållande allt ifrån garage till vedbod till liten snickarbod, där finns ett gammalt tegeltak, under tegeltaket är det stickor som ligger som isolering. På det hela taget ser taket bra ut men på tre fyra ställen har det blivit läckor. Man ser det på golvplankorna på ovanvåningen att det kan ligga små pölar på golvet. Ett tag funderade jag på att byta taket, sponta om det, pappa det och lägga tillbaka teglet. Men...det känns onödigt att byta ett i stora delar bra tak. Min fråga är nu om det är någon som lagat ett sådant här tak? Hur ar ni då gjort? har ni satt då lagat med stickisolering eller har ni lagat det med riktig takpapp? Kanske ska lägga till att byggnaden inte ska inredas på något sätt...

Tack på förhand

/TK
 
det går att byta men det kan vara trångt att komma åt och byta några stickor. för dom är ofta inte bredare en 70mm och ligger gärna med ett överlapp på 50mm och så sitter det ofta en spik per sticka och läkt/ru.
Jag bor i norge och var med och satte upp ett hus i en turistby där dom använde sig av flera lager med stickor både som inner och yttertak och inget annat.
Jag har varit med och bytt ett sticktak vid en annan tidspunkt och ägaren till huset hade hundar så vi plockade på oss all spik och slängde i en oljetunna. när vi var färdiga så hade vi fylt 3/4 av tunnan.
 
Jag tror att det på de flesta ställena går att komma åt utifrån för läckorna, som det ser ut inifrån sitter rätt långt ner och då kan jag ta av takpannorna en bit och kanske laga utifrån. Fast som jag förstått det så kan läckan/den dåliga pannan sitta längre upp och vattnet söker sig neråt till närmsta ställe där det hittar igenom. I alla fall sitter två av tre läckor ganska långt ner på taket.

En annan fundering är ju ommman skulle ta av takpannorna och sätta på någon väderbeständig faner/plywood och sätta ovanpå sticketaket men det drar ju iväg lite i pris för ett tak som annars känns helt okej.
 
Jag skulle inte ens ha funderat på annat än att lappa just där det behövs, och då med nya stickor.

Fast jag hör också mest hemma under byggnadsvårdsfliken :rolleyes:
 
Det lutar nog mest åt att lappa taket med takstickor, samtidigt vill man ju vara säker på att taket håller sig torrt. Självklart kan man ju göra takstickorna själv, men går det annars att köpa färdiga takstickor någonstans?

Om läckan skulle vara stor, skulle man våga ta bort ett antal takpannor och bara lägga/spika dit en bit takpapp/plywoodbit? Det viktigaste borde ju vara att inte vattnet läcker in i kanten ovanifrån...
 
Eftersom inte tråden ligger i byggnadsvård så här kommer det.... Regla upp och lägg ett plåttak;-)
 
Ja, det vore ju det enklaste...samtidigt synd på en äldre gård där alla andra tak är av gammalt tegel.
 
I mitt fall så rasade taket in på vedboden och att då börja restaurera sticketak plus gammalt tegel blev mig övermäktigt. Dock tillverkade jag nya "takstolar" i enlighet med det gamla samt bevarade det som var kvar av sticketaket.
 
Jag ska lägga på oljehärdad board på vårat tak, dels så bevarar man den gamla "looken" innefrån och dels för att slippa slita bort allt, jämna till ryggås- och mittåsstockarna och lägga reglar för att lägga spont som känns som ett jätteprojekt
 
Tack för alla svar

Detta med boarden är en fundering som jag hade annars hade funderat på. För då räcker det att ta av teglet, ta bort läkten och sedan sätta på boarden ovanpå sticketaket och sätta på ny läkt och därefter på med teglet igen?

vad kostar oljebeständig board? Hur mycket på ett ungefär kan man räkna med att det kostar för ett tak på 70-80 kvadrat för att sätta på board? Är det något att annat att tänka på när man sätter upp den?

Man slår ju faktiskt två flugor på smällen med boarden, dels enklare och dels bevarar man det gamla innifrån....
 
Jag renoverade mitt tak så. Hade tegelpannor med sticketak under, slängde pannorna ( de var usla), rev ner den gamla läkten och lade oljehärdad board över alltihop, på med ny läkt och nya pannor. Blev kalas.
Boarden kostade runt 100 kronor per skiva, 1200*2400 har jag för mig att de är. Jag la mina med ca 10 cm överlapp och eftersom jag har en massa takkupor, utbyggnader och annat trams så gick det åt mer än om man har ett rakt och fint tak.
Den stora fördelen är enligt mig att man slipper rikta upp taket, hade jag valt att riva allt och lägga ny råspont hade jag fått rikta i flera veckor.:)
 
Det låter superbra, då kör jag på det med.Hur gjorde du med överlappningen, hade du överlappning både upp åt och åt sidorna? Hur gjorde du med nocken?
Min tanke var nog att behålla tegelpannorna, sätta tillbaka dem när jag lagt på board och läkt, hoppas på att hitta samma tegelpannor någonstans om man behöver ersätta någon panna som är dålig.



Tack för alla svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.