7ender
Jag tänkte ägna kommande helg åt att laga sättningssprickor i grundsockeln och därefter lägga på ett tunt lager bruk med kvast för att snygga till hela ytan (är detta att slamma?)

Planen är att ta en huggmejsel och öppna upp sprickorna en aning för att kunna fylla i djupare. Är det en bra idé? Sockeln är av betong.

Den mörkare lagningen upptill på bilden nedan har tidigare ägare gjort för 10+ år sen. Den ljusare var ett test jag gjorde för två är sen med överblivet C-bruk tror jag.
Jag minns inte väderförhållandena, men det bara pulvriserades och rasade ner på ett par dar.

Grundsockel med sättningsspricka och olika lagningar i betong bredvid en tegelvägg, omgiven av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilka produkter ska jag ha? Jag vet ju inte vad som ligger på nu.
Kan det här vara nåt:
https://www.bauhaus.se/mur-putsbruk-probau-b-m-2-5-20kg.html

Behöver jag olika bruk till lagning och slammning, eller bara blanda olika tjockt?

Nån som gjort samma sak och kan dela med sig av erfarenheter?
 
Följer tråden med intresse. Tänkte just starta en egen men det ser ut som det inte behövs. Har lite av samma frågeställning.

Spricka i yttervägg nära marken på ett hus, synliga gräsrötter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spricka i en betongvägg utomhus nära gräsmark och en byggnadsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sprickorna är ju där dom är, det hjälper inte att lägga på lite bruk och tro att dom inte kommer tillbaks.
 
Vet inte om samma gäller för alla putsbruk, men Byggmax putsbruk/c-bruk är endast för inomhus. Det är det svagaste bruket de har. På en utsatt sockel utomhus är gissningsvis a-bruket bäst.

(Jag fyllde i några håligheter i min gamla stensockel med en slatt överblivet putsbruk/c-bruk från Byggmax efter putsning av väggar inomhus. När jag året efter körde med grästrimmern mot sockeln så pulveriserades lagningen, men inte runtomkringliggande gammalt bruk.)

Det normala är precis som ricnym föreslår - jacka ur och putsa i.

Är sprickorna aktiva kommer de tillbaka. Annars tror jag att det kan klara sig. Vet inte om det gör ngn skillnad att ta bort putsen över en större yta och sätta putsnät. (Tänker att putsnätet kanske fungerar som armering, ungefär som glasfiberremsor inomhus vid spackling.)
 
Oldboy skrev:
Är sprickorna aktiva kommer de tillbaka. Annars tror jag att det kan klara sig. Vet inte om det gör ngn skillnad att ta bort putsen över en större yta och sätta putsnät. (Tänker att putsnätet kanske fungerar som armering, ungefär som glasfiberremsor inomhus vid spackling.)
Armera verkar vara en väg att ta: http://gds.se/hantverksteknik/murare/laga-sprickan-i-vaggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.