Hej,

vi håller på och renoverar det första rummet i en rad av många. Taket är reveterad kalkbruk på vass och ståltråd. Det är inte målat mer än ett fåtal gånger, men det finns små sprickor i putsen.

Hur lagar man detta på bästa sätt? ska man skära ut en liten remsa kring sprickan och fylla med kalkputs? Hur bred, hur djup? måste man in till vassen?

Det lär ju bli fler små sprickor, men vi skrapar nu ner färgen för att måla om med en tunnare färg, troligen kalkfärg. Den uppfräschning som föregående ägare gjorde med vanlig takfärg innebar att sprickorna buktar ut. Tror det är snyggare om sprickorna bara spricker upp utan hinder.

Bör man göra ett skikt kalkputs när man skrapat ner färgen? eller hade man ett annat lager ytterst?

Synpunkter på lagningsmetod och val av färg? Vettigast lösning för att kunna underhålla enkelt?

Tacksam för alla erfarenheter kring detta!
 
Hej!

Jag har samma typ av tak som du. Även jag hade många små sprickor, men även stora hål på sina ställen. Hålen lagade jag med kalkbruk. Till sprickorna tillredde jag lite tjockare limfärg som jag spacklade med för att sedan slutstryka allt med limfärg, det blev mycket bra resultat. Limfärgen fyller ut ojämnheter jättebra utan att se för tjock ut. Jag tycker du ska använda samma typ av färg som redan sitter på putsen, om den är okänd skulle jag använda limfärg ty det blir nästan alltid bra...

/ Magnus
 
MangeO skrev:
Hej!

Jag har samma typ av tak som du. Även jag hade många små sprickor, men även stora hål på sina ställen. Hålen lagade jag med kalkbruk. Till sprickorna tillredde jag lite tjockare limfärg som jag spacklade med för att sedan slutstryka allt med limfärg, det blev mycket bra resultat. Limfärgen fyller ut ojämnheter jättebra utan att se för tjock ut. Jag tycker du ska använda samma typ av färg som redan sitter på putsen, om den är okänd skulle jag använda limfärg ty det blir nästan alltid bra...

/ Magnus
Ordet "ty", fasen vad det passade bra in i en byggnadsvårdstråd :)
 
limfärg. Ska jag verkligen våga ta det steget? Det kräver noggrannt övervägande samt en mängd bra argument! Jag är välsignad med en sambo som är murare/plattsättare och har det vackraste badrummet man kan tänka sig, men samtidigt är det en evig kamp. Att få honom och hans vänner att ens fundera över gamla metoder kräver sin kvinna. De vet hur det ska göras proffsigt, men det innebär oftast rationella byggmetoder. Inte att luska i äldre metoder som de inte provat förr.

Så, är det enkelt? går det att underhålla utan att tvätta ner färgen? kan man få tag på limfärg i butik?

Ty det ska mycken kunskap till för att göra annorledes än vad de plägar.
 
Hej!
Jag brukar måla över gammal limfärg med ny... fungerar bra men om det har börjat flaga då bör man väl tvätta ner den.

På färgaffärn kan man köpa limlösning på burk, där står recept till limfärg på burken. Jag brukar köpa en 25 kilo säck med krita så har man alltid råvaror hemma för att blanda till färg då man behöver. En säck krita kostar 160:- typ och en burk lim kostar 80 :-, då har man färg till ett helt hus plus lite till. Så det är väl bara att blanda till lite och prova!
 
lavin skrev:
limfärg. De vet hur det ska göras proffsigt, men det innebär oftast rationella byggmetoder. Inte att luska i äldre metoder som de inte provat förr.
Vad som är rationell metod tål att diskuteras, och med tanke på hur illa många gamla hus farit av s.k. rationella metoder är det frågan om moderna - och därmed i det här sammanhanget alltför lite beprövade - metoder kan betraktas som rationella.

Hoppas det ordnar sig med taket hursomhelst!
 
Rationell som i så pass få timmar att göra jobbet att det går att hitta en kund som vill betala =) Jag är av helt samma åsikt men man måste ha lite tyngd bakom argumenten. Och förklara att det inte behöver bli gips-perfekt.
 
Nej, det har du rätt i, att anlita hantverkare för byggnadsvård kan kosta pengar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.