Som man ser på bilden har det spruckit en del runt den skiffer som ligger ingjuten i betongen. Stenen är lagd på 60-talet så det har sannerligen hållit bra genom åren men nu känns det som något snart behöver göras. Annars räknar jag med ett det bara blir värre för varje vintern när vatten tränger ner och fryser till. Sprickorna är för små för att fyllas med ny betong. Vad händer om man sopar ner ofuktad betong och sen vattnar?

Sprickor i betongen runt en skiffersten med en del av en sko synlig i hörnet av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Det spricker troligen för att plattan under skiffern rör sig och spricker. Har inte med temperaturer att göra
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det spricker troligen för att plattan under skiffern rör sig och spricker. Har inte med temperaturer att göra
Jag tror inte plattan under rör sig nämnvärt. Det är nämligen berg och husvägg under stenläggningen. Tror mer på att vatten letar sig in och spräcker upp det när det fryser till. Se bild nedan, skiffern ligger där pilen visar.

Min fråga är som sagt om det går att bromsa upp förloppet med sprickbildning genom att täta med betong som sopas ner i sprickorna. Eller är det meningslöst?
 
I så små sprickor är det ofta svårt att få ner sand, möjligen stenmjöl. Det kan ju vara värt ett försök - annars är det nog vinkelslip med diamanttrissa som gäller så du får en lite större fog att fylla och då även kan fylla hela utrymmet nedåt som annars ändå riskerar att bli vattenfyllt och frostspränga.

Vi har en utomhustrappa med samma problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.