Hej,

Bor i ett tegelhus från 60-talet.

Vi har upptäckt en sprickbildning på en liten del av fasaden, strax under terrassmarkisen.
Jag misstänker att den kan ha uppkommit efter det att vi lät montera den förra året.
Markisen är fäst i takstolarna eller taksprånget, jag minns inte vad hantverkaren sa..🤔

Hur åtgärdar man det snyggast, då sprickan går genom teglet?

Tack på förhand!
 
  • Spricka i tegelvägg under terrassmarkis på ett hus från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i tegelfasad under terrassmarkis från 60-talshus, eventuellt orsakad av markisens montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det riktiga är att bila ur dom skadade stenen och fogen och mura in hela Sten och foga igen..
Men det är ingett lätt jobb för en novis så man kan förstora sprickan lite grann så att den blir ca 10mm bred och fylla den med murbruk B ifall ni kan leva med det utseendet..
 
N
Eller så gör man ingenting, då sprickan troligtvis bara är estetisk.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har såna också på mängder av ställen, genom både fog och sten… besiktningsman sa att det inte är någon fara strukturellt utan bara estetiskt. Jag tycker det ser bedrövligt ut så jag hoppas någon har nån bra lösning.

Fogen går ju att göra om, men stenen kanske gör att mjukfoga i sprickan och sen ”pudras” med damm/mjöl från en annan tegelsten om ni har någon i reserv… ska nog testa detta själv.
 
N
Bara att prova, men ser oftast värre ut än innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.