Jag håller på och renoverar vårt badrum på ovanvåningen som är byggt 1971. Lättbetongbjälklag med ca 10 cm flytspackel. När jag bilade bort golvbrunnen så upptäckte jag en spricka på ovansidan av avloppsröret som troligtvis kom när jag försökte dela det gamla Y-röret eller under själva bilningen. En dusch ansluter till golvbrunnen och till vänster i bild ansluter en toa och ett handfat i samma badrum. Se bifogade bilder.

Jag vill helst slippa bila bort röret, då det sitter väldigt tight nerkarvat i lättbetongbjälklaget som jag inte törs karva något mera i då det rakt under i källaren finns vårt nyrenoverade spa badrum på 16 m^2. Således medför detta alternativ att jag måste bila bort hela det grova avloppsrörets längd på ca 3 m och det vill jag helst slippa om det går. Dessutom tillkommer risken för nya sprickor, som kanske blir ännu värre.

Jag funderar på om det går att laga denna spricka som sitter på ovansidan av röret med t.ex. epoxispackel förstärkt med glasfiberväv? Är det någon som försökt sig på något liknande? Tips mottages tacksamt.
/Hecke
 
  • Spricka i rör1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i rör2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har sökt vidare på nätet och vad jag kan förstå så bör man kunna svetsa PVC som avloppsrör är tillverkade av. Är detta görligt eller är det jättesvårt?
Har själv stor erfarenhet av att svetsa stål och rostfritt även om det var 13-14 år sedan jag var aktiv svetsare.
 
Surt som fan med sprickan men jag hade nog inte jagat upp mig för mycket över den. Det är ett avloppsrör, dvs ett rör som utsätts för föga tryck. Desutom är sprickan på ovansidan av röret. Slutligen inbillar jag mig att avloppsrör delvis kan täta sig själva med det gottiset som flyter i dem så länge sprickan inte står i vatten konstant.

Jag hade varit försiktig med diverse limprodukter. Riktigt surt om man kletar på något epoxilim som reagerar med PVC:n och mjukar upp hela röret. Tror du inte lite silikon reder ut problemet?
 
Tror du Epoxi är så farligt? Min erfarenhet är att epoxi är väldigt snällt mot plasten man limmar. Det är inga problem att limma frigolit t.ex. som smälter vid kontakt med många andra plastlim.

Har själv funderat på silikon, det borde nog täta bra men tillför inte någon hållfasthet till sprickan. Jag tänkte om man limmade ihop sprickan med lämpligt lim så skulle det både täta och ge viss hållfasthet mot t.ex. lågcykelutmattning. Varje gång man duschar får man en termisk gradient av det varma vattnet som rinner genom röret, vilket ger viss risk för utmattning. Kanske lägga en silkonsträng på utsidan som extra säkring.

Har även funderat på ett lim man använder till PVC-rör som heter Tangit. Det borde ju inte skada röret som sådant.
 
  • Gilla
klaspo
  • Laddar…
Silikon är nog det som gör susen
 
Jag tänke precis som hecke på PVC-rörslim, försök inte värma när du inte kommer åt ordentligt på insidan, det finns en risk att kanterna på sprickan drar ihop sig och gör sprickan större.
 
Jag kan ju hålla med om att det bästa borde vara att laga röret med lim avsett för PVC. Rätt lim på rätt plast brukar ju göra att plaststyckena blir ett med varandra. Såga till en lämplig passbit från ett PVC-rör och lägg ovanpå som lapp och limma ihop det hela ordentligt. Se till att bocka ut den utanpåliggande biten något så att radierna stämmer.
 
Tack för svaren.
Jag har funderat och läst era svar. Jag går nog på följande rep.process
1) Fyll igen sprickan med Tangit lim eller liknande för PVC.
2) Limma dit en "laglapp" med PVC-lim tillverkad av ett 110 mm PVC-rör som passas noga.
3) Avsluta med att silikona runt kanten på denna "laglapp" (Säkert onödigt, men det kan vara bra att ha både livrem och hängslen)
 
Tror du har hittat receptet på en tät och hållbar lagning!
 
Skulle skippat silikonen, den gör knappast nån nytta "utanpå", tror det är betydligt bättre att ha en väl utfört gjutning som fixerar lagningen
 
Om limmet skulle släppa mellan lagbiten och röret, så skulle silkonet kunna täta av runt lagbiten mot röret. Laglappen är i och för sig fixerad m.h.a. gjutningen men den hindrar inte ev. läckage i spalten mellan lagbiten och röret. Det är i alla fall så jag tänkte, men jag kan hålla med om att det är extra hängslen, men det kostar inget då jag har en silikontub liggande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.