Hej!

Förra ägaren till vårt hus började bila upp den asfalterade uppfarten närmast huset. Han tänkte lägga en rad med sten och anlägga en rabatt. Asfalten är borttagen och sen lappade han ihop den igen.

Hur bör jag laga detta? Har funderat på att ta bort det lösa och sen gjuta en liten klack som lutar svagt utåt. Eller kan man laga det med kallasfalt?

På den andra bilden syns det värsta. Det ser ut som om grunden gått sönder och tryckts ut.

Besiktningsmannen skrev nåt i stil med sprickor i grunden, risk för frostsprängning. Det känns som att det är det som har hänt redan. Hon föreslog att man skulle laga sprickorna med husfix eller liknande men det känns som att hon missade alla sprickor i asfalten.

/Nagnud ImageUploadedByByggahus.se1366829190.393696.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1366829207.822445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några tips?

På ett byggvaruhus rekommenderade de husfix till grunden och sen riva bort gamla asfalten och fylla i med asfaltslagare där. Verkar det vettigt?
 
Husfix? Var det Bauhaus som kom med rådet?
Sockeln lagar du med putsbruk.
Vad gäller asfalten skulle jag ersätta den med marksten.
Fredrik
 
Hehe, nej det var faktiskt k-rauta.

Ja, puts låter bättre. Antar att c-bruk blir bra om man inte vet vad det är på sen innan?

Har också tänkt tanken på marksten. Förra ägaren lämnade kvar massa sten. Förmodligen kommer vi inom några år göra om hela uppfarten men får fixa det här först.

En fråga till, på den andra bilden kan man se att betongen liksom "rest sig" ramlat ut. Svårt att förklara och vet inte hur väl det syns på bilden men den biten står ut från huset och är lite ovan marknivå. Antar att jag får bila bort klumpen så gott det går. Det verkar vara lite ihåligt under. Duger det att fylla med grus?
 
Jag gissar att det är någon som "fusklagat" asfalten med en skvätt betong som blivit över.Banka på det med hammaren så spricker det säkert loss från grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.