TF83
Tjo!

Ska till och försöka laga grunden nu innan vi ska lägga kapillärbrytande skivor mot den.
Men vet inte riktigt hur jag ska göra då grunden är helt smulig när man tar i den, känns som att det inte kommer fästa särskilt bra då, några tips på hur man ska göra då? Borstar jag så kommer jag igenom väggen så det går tyvär inte att bortsa bort tills det blir hårt... Och sedan i hörnen så funderar jag på å ta en bit leca och mura fast med armeringspinnar och bygga runt, vad tros om det? Bra eller dåligt? Om man nu ens får det att fästa som sades..

025-3.jpg

027.jpg

029-4.jpg

028-1.jpg


Mvh Tommy
 
TF83
Just ja... Kåken är byggd 1936 om någon funderar. Vet inte riktigt vad för blandning dom annvände då men det är bra procentat med sten iaf.

Mvh Tommy
 
Min kåk är lika gammal som din, och förmodligen hade vi samma gjutgubbar för betongväggarna ser precis likadana ut:)........Jätteporöst och stora stenar har dom procentat med. Vi ska också gräva och isolera/dränera utvändigt längre fram så jag kanske får samma problem. Just nu håller jag på med en del invändiga projekt i källaren, bland annat tar jag upp ett dörrhål till en matkällare/vinkällare. Det hålet blev ju en aning större än det skulle ha blivit på grund av de stora stenarna och den usla betongblandningen, så där måste jag putsa/mura igen lite runt dörren.
Jag har gjort så att jag har spolat bort lös betong försiktigt med vatten, sen primat ytorna med biltemas primer c ordentligt utspädd för att den ska tränga in och binda materialet. Jag har upprepat behandlingen en gång och avslutat med en outspädd omgång.... Anledningen till att jag använde just biltemas primer c är att det råkade vara just den jag hade hemma. Det står inte på den om man kan använda den utomhus, men maxit och andra fabrikat måste ju ha liknande produkter som är till för just ditt ändamål. Lyssna med din bygghandlare!
 
Jag har sett betong som faller sönder på det sättet tidigare, i en brokonstruktion. Där hade en dålig entrepenör använt saltvatten (från döda havet, så det var rejält salt) i betongen. Det var mindre än ett år gammalt, och såg redan ut sådär. Om man fuktade en fingertopp, drog den mot betongen och smakade försiktigt på den så smakade man saltet, så illa var det.

Kan det vara något liknande, fast vatten med mindre salthalt och därmed den längre tiden för att vittra sönder?
 
I mitt fall så beror den dåliga kvaliten på att dom som gjöt var så otroligt snåla med cementen helt enkelt. Om det är vanligt att man kör "en på fyra" idag när man blandar betong, så skulle jag tippa på att dom hade "en på tolv" eller nåt..........Så dåligt är det, och i kombination med lite (eller mycket) fukt så vittrar det sönder.
 
  • Gilla
Seaside
  • Laddar…
TF83
Jan-L: Tack för tipset med primen!
Blir nog att jag annvänder finjas vidhäftande primer samt cementbruk A för att fixa till de håligheter och släpp som blivit på grunden under jord och sedan gå över med finjas KC puts & murbruk b där det behövs ovanjord.
Så det blir intressant och se om man kan mätta betongen skapligt med primer så att det iaf går att laga det som är.
Men att borra in små armeringsjärn på 8mm lär ju hjälpa till att hålla "kakorna" på plats också? Tänkte även fylla ut med en hörnbit av leca och 8 -10mm armeringsjärn samt givetvis bruk i hörnen på grunden för att ha nått att bygga mot, blir lite väl mycket kladdande annars känns det som, det bör väll funka?

Ang havsalt i betongen så vet jag inte om det är det, har inte testat å smakat på den en, men tror Jan-L är inne på rätt spår ang för snål blandning på den tiden.

Tack för svaren! =)

Mvh Tommy
 
Det borde funka tycker jag, späd ut primern ordentligt bara så att den tränger in ordentligt. Och var beredd på du kanske får upprepa behandlingen ett par ggr. Visst, kan du borra i armeringsjärn och verkligen få fast dom på ett bra sätt så hjälper det ju till. I mina väggar är det hopplöst att borra då dom bara smulas sönder, ett 8 mm hål kan bli allt från 8-18 mm stort................Och då går det åt en ansenlig mängd ankarmassa som ju är svindyr. Att bara stoppa i järn utan att förankra dom tror jag inte hjälper nåt nämnvärt. Då tror jag mera på att försöka baka in lite putsnät i lagningarna?
 
Detta är nu längesedan ser jag, men hur gick denna lagning? Blev det bra med primer? Jag har upptäckt samma problem i samband med min dränering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.