Hej

Taket ovanför min entrédörr har sett bättre dagar. Det har rostat hål vid flera ställen, och längst med husväggen verkar det även leta sig in vatten då det samlas lite vatten vid dörrkarmen på insidan när det regnar kraftigt. Vid mitten av taket syns en tidigare gammal reparation som gett sig.

Hur hade ni åtgärdat detta? Vore det möjligt att täcka över det med exempelvis papptak om jag stålborstar bort det värsta av rosten? Eller är det för illa åtgånget
 
  • Rostigt tak med hål och en gammal reparation, vattensamling nära husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Är det inte bäst att riva bort det och ta hem plåtslagaren?
 
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Det går ju inte laga det där, byte är det enda som hjälper.
 
  • Gilla
Lived och 2 till
  • Laddar…
Det finns ju rätt sätt att göra saker på, och så finns det sådana som kan fungera tillräckligt bra under en tid. Själv satte jag presenning över ett mindre uthustak då jag inte hade tid att fixa det just då. Funkat flera år, och funkar säkert ett par till.
Om du har lust så kan du ju pröva en speciallösning som den du nämner. Särskilt om det finns risk att du vill göra något helt annat där senare, som att bygga större tak eller liknande. Ett skärmtak gör ju inte så mycket om det visar sig bli otätt tänker jag. Men risken finns förstås att du lägger nästan lika mycket tid och resurser på speciallösningen, som att göra det riktigt på en gång.
 
  • Gilla
Romuhousu
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om fallet är fel och vattnet rinner in i väggen från det hemmapulade skärmtaket så har man stora problem.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Finns det något fall ut från väggen? Ser inte ut så...vill man fixa det där mer än "kvickfix för stunden" är det byte som gäller, se till att få till lite fall och ett uppvik mot väggen också.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ja det får väl bli byte. Hade levt lite i förnekelse och hoppats på att bara täcka över fanskapet med något enkelt, hah.

Ponera att vi själva tar bort plåten och ersätter med trätak och takpapp; hur skulle man på bästa sätt täta mellan fasaden och taket? Vika upp takpappen mot väggen, plåtskiva över. skruva fast och täta med fog?

I det högra hörnet där eternitpanelen går lite längre ner, borde man försöka få in pappen och plåten under den yttre eternitpanelen? (verkar vara dubbla lager eternit där), eller borde man såga bort en bit från panelen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.