Hej,
Jag har en äldre radiator som börjat läcka (på insidan av panelerna ungefär där pilen är). Jag tänkte tappa ur systemet och laga med knådepoxy, vänta 30 min (limmet ska tydligen härda efter fem min) och sen fylla på systemet igen.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-fog-och-spackel/kontaktlim/knadepoxy-504026/

Funkar det inte så får jag köpa nytt. Men eftersom det är sex veckors lev tid tänkte jag att det var värt ett försök.

Frågor:
1) Är ovan ett rimligt försök?
2) Om det nu funkar och vi behåller elementet så är jag ändå orolig att någon annan del börjar läcka över tid. upptår sådana här läckor alltid långsamt eller kan det ”springa läck” och så är hela källaren fylld med vatten när man varit på semester?
 
  • Vit radiator med en röd pil som pekar på en tänkt läcka på insidan av panelerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lödkolv och tenn?
 
D djanlov skrev:
Lödkolv och tenn?
Det är lite klurigt att komma åt, så tänker att det är enklare att knåda och trycka åt.
 
Frågan jag skulle ställa mig är varför denna läcka uppkommit, beror det på skada utifrån?

Om skadan inte uppstått genom yttre påverkan så tyder detta på invändiga rostskador enligt mina resonemang, då är detta absolut inget att "lappa o laga".... Tvärtom är det en tydlig indikation att det förmodligen är hög tid att inspektera och utvärdera det vattenburna värmedistributionssystemet som helhet.
 
Det enda rätta är att ta ner radiatorn och svetsa.
Men även det är lite gambling, för har det börjat läcka på ett ställe så kan det vara på gång på ett annat.
 
K Kasken skrev:
Frågan jag skulle ställa mig är varför denna läcka uppkommit, beror det på skada utifrån?

Om skadan inte uppstått genom yttre påverkan så tyder detta på invändiga rostskador enligt mina resonemang, då är detta absolut inget att "lappa o laga".... Tvärtom är det en tydlig indikation att det förmodligen är hög tid att inspektera och utvärdera det vattenburna värmedistributionssystemet som helhet.
Jag köpte detta begagnat och försökte renovera det lite på egen hand. Det lär ha uppstått när jag var lite väl hårdhänt med stålborsten på skruvdragaren :)
 
alexander___ david__ skrev:
Jag köpte detta begagnat och försökte renovera det lite på egen hand. Det lär ha uppstått när jag var lite väl hårdhänt med stålborsten på skruvdragaren :)
Någon med mer kunskap rättar mig säkert om jag har fel...

Men om en roterande stålborste lyckas göra läck så är det nog idé att ifrågasätta tjockleken på godset och det allmänna skicket på radiatorn?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag skulle tro att det går att laga med epoxy (Jag vet inte vad knådepoxy är), det tål väl ca 70 oC under lång tid. Men viktigt att skrapa bort färg och göra rent där du ska lägga limmet.
Det är blygsamt tyck i radiatorvatten. Ska det sitta på övervåningen, är det dessutom litet
lägre tryck än på bottenvåningen.

Du har målat och gjort radiatorn väldigt fin, ser man på fotot.

Men varför inte laga radiatorn som är inkopplad och läcker med sådan epoxy, som var anledningen till att du skaffade en beg. ersättnings radiator, som tydligen också läcker.

Radiatorn på bild är nog från 1960 - 1970-talet. Vi hade sådana i ett hus byggt 1965. Därför vanskligt att laga sådan, det kommer säkert att snart läka på annat stället. Det är ju ca 50 år gammalt. Men man kan snabblaga så för att klara sig över vinter till vår/sommar och då byta alla gamla radiatorer.
 
A Arnodt skrev:
Jag skulle tro att det går att laga med epoxy (Jag vet inte vad knådepoxy är), det tål väl ca 70 oC under lång tid. Men viktigt att skrapa bort färg och göra rent där du ska lägga limmet.
Det är blygsamt tyck i radiatorvatten. Ska det sitta på övervåningen, är det dessutom litet
lägre tryck än på bottenvåningen.

Du har målat och gjort radiatorn väldigt fin, ser man på fotot.

Men varför inte laga radiatorn som är inkopplad och läcker med sådan epoxy, som var anledningen till att du skaffade en beg. ersättnings radiator, som tydligen också läcker.

Radiatorn på bild är nog från 1960 - 1970-talet. Vi hade sådana i ett hus byggt 1965. Därför vanskligt att laga sådan, det kommer säkert att snart läka på annat stället. Det är ju ca 50 år gammalt. Men man kan snabblaga så för att klara sig över vinter till vår/sommar och då byta alla gamla radiatorer.
Förtydligande från min sida. Radiatorn på bild är bara för att visa typen (lenhovda). Den är tagen från en sida som säljer nya sådana. Mitt renoverade element är tyvärr långt ifrån så fint :)

Det satt ingen radiator på denna plats innan.
 
Redigerat:
Varför inte visa bild på din radiator, som du vill ha hjälp med?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Varför inte visa bild på din radiator, som du vill ha hjälp med?
Tänkte att det ej spelade så stor roll och hade ej en tillgänglig. Men nu har jag tagit en
 
  • En gammal vit radiator med en röd pil som pekar på toppen av radiatorens högra sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första som slår en på ditt foto av din radiator som läcker, det är att plåtlamellerna verkar vara av tunnare plåt än Lenhovdas.Är det Lenhovda-fabrikat? Rostar snabbare läck, tänker jag.

Jag ser, Jula har knådexpoxy. Det går säkert bra att laga läckan med sådan epoxy och det håller ett tag.
Det tål uppåt 120 oC, men max 70 oC om belastning på limmet.

Hänger radiatorn endast i röranslutningarna? Den verkar inte vara fäst i väggen?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det första som slår en på ditt foto av din radiator som läcker, det är att plåtlamellerna verkar vara av tunnare plåt än Lenhovdas. Det är inte Lenhovda-fabrikat? Rostar snabbare läck, tänker jag.

Jag ser, Jula har knådexpoxy. Det går säkert bra att laga läckan med sådan expoxy och det håller ett tag.

Hänger radiatorn endast i röranslutningarna? Den verkar inte vara fäst i väggen?
Den hänger på några krokar bakom. Men inte en riktig radiatorhängare.

Intressant att det inte är Lenhovda. Antog bara det eftersom måtten stämde i övrigt
 
Det kanske är Lenhovda-fabrikar, jag bara frågar om det är Lenhovda. På ditt fotot ser lamellerna ut att ha tunnare plåtlameller, men det ser du ju bättre i verkligheten. Det kan väl finnas pirattillverkare av sådana radiatorer, som tillverkas i någon billigland, Öststat eller Kina.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Slipa rent och laga med glasfiberepoxi.
Det bör hålla till dess din nya radiator kommer.
Knådepoxi är jag mer skeptisk till...
Har lagat ett hål i en växellåda så.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.