Hej.

Jag har tagit bort en infälld dosa och lite annat i mitt tak, så nu har jag två stora hål jag skulle vilja fylla igen.
Taket är putsat tidigare och har alltså en speciell struktur av putset. Hur ska jag få samma struktur på dom omreådena ? Hade tänkt att lägga igen det med gipsbruk, då jag har en säck sådan hemma.
Kom med tips och råd.

Mvh Joacim
 
Svårt att säga hur du skall följa strukturen då man inte ser hur det ser ut (kanske kan du lägga in en bild).
Tycker annars att det låter som en bra idé med gipsbruk.

Det svåra tycker jag är att få rätt kulör när man målar. förbered dig på att kanske måla hela taket.

Vi hade mycket sprickor i vårat tak och det kom altid nya efter några månader.
Det slutade med att vi satte microlitväv i taket som armering och nu slipper vi sprickorna.
 
Har tyvärr endast moblkamera och tvivlar på att jag får me strukturen med den
Ytan ser ut som på en putsad fasad, dock inte lika grov struktur.
Sitter och funderar på om man kan blanda i sand i takfärgen eller gipsbruket. Någon som har erfarenheter av denna metod ?

Det är inget hinder att måla om hela taket, då det endast rör sig om en liten hall. Och jag behöver bättra på ett par ställen till.
 
Jag skulle spackla dit gipsbruket och sedan "dutta" med pensel tills jag fick en likadan struktur.

Gipsbruket är ganska grovt men om det behövs så är det inga problem att blanda i lite sand/grus.

Man kan blanda sand i färgen och det finns special sand att köpa för just detta.
Det går även att ta vanligt sand men se till att tvätta den innan du blandar den i färgen.
Jag silade vanlig sand i ett durkslag som jag sedan tvättade.

Upplevde dock att sanden gärna ville fastna i penseln vi strykning så jag tror mer på gips metoden.
 
Fick tag på puts-bruk av en bekant och putsade igen hålet nu ikväll.
Bordstade putsen med en blöt pensel och det ser bra ut för tillfället. Blir spännande och se när det är dax att blaska på lite färg.
 
Började måla i morse, och genast såg det värre ut. Strukturen blev bra i själva lagningen men strukturen hade "fyllts igen" runt om när jag kört med putsbräda för att få det jämt. Blandade i lite putsbruk i takfärgen och byggde upp liknande struktur med pensel över hela området. Ser bra ut för tillfället, men återstår att se efter ett lager takfärg till.
 
  • struktur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • struktur2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.