Har bytt fönster i min putsade lättbetongvilla från 1965. Efter renoveringen behövs putsen återställas runt alla fönster.
Det handlar om en ca 5 cm bred rand runt alla fönster där jag vill att putsen ska likna den resterande fasaden, alltså så där knottrig (som att putsen har slängts på på väggen).

Går det att göra detta på ett hyfsat enkelt sätt för en "normalt" händig person med gott resultat? Det där med putsning verkar ju inte helt lätt när man läser i de övriga trådarna på forumet?

/A
 
  • Gilla
rohah
  • Laddar…
Svårt att få det lika då du måste ha samma sten-material som man använde.

Jag har också bytt några fönster samt satt i fönsterdörr, ska byta ytterdörrar idag.

Hos mig - Runt mina fönster är det en liten bit av putfasaden som är slät som en liten ram
c:a 5 cm, så jag tänker använda vinkelslipen med diamant-skivan och slipa ner den skrovliga putsen så att det blir en ram även på fönsterdörren - sen putsa mot karmen.

Man ska nog ha en mjukfog mot karmen så någon slags distans med en masonit eller liknande tänkte jag använda för att skapa en spalt som mjukfogen ska ligga i.

Kan du ha en lite ram i putsenrunt dina fönster?
 
Om vi förutsätter att du vet momenten för putsa så....
Putsa och skura. Sen har du en liten bräda där du slagit igenom massa spik och lämpligt ett handtag på andra sidan. Riv försiktigt i putsen (när den börjar bli ganska torr) sen borstar du av den med torr borste/pensel. Du får prova dig fram för att hitta rätt tryck och spiktäthet för att efterlikna den gamla putsen.
Annars gör en ram och putsa slät ;)
 
det är bara att testa och köra. jag har lyckts putsa upp en hel hall utan att ens ha sett ett putsbräde innan. det tog iof ett år men det berode mer på kass planering dålig arbetsmoral ;D

det är en fördel om du vet vilken sorts puts som huset är putsat med sedan innan. har du tur står det i tex besikningsprotokollet

kör hårt
 
Jag skulle nog ha gått på "EgenHärd:s" lösning. men inte använt diamant verktyget... det kan bli för sätt...
Att laga i en spritputs snyggt är omöjligt!
För att veta hur du skall göra, måsta man veta att den - som du beskriver - spritputsade väggen inte är plastmålad (ta en flaga av ytputsen och elda på den - luktar det så finns det plast - den måste i så fall bort (huggmejsel?)
Tvätta och skura området som du vill göra slätt - förvattna - grunda med ett A-bruk avsett för lättbetong (t.ex. serpo 105) - laga upp skadordna med ett B-bruk avsett för lättbetong (t.ex. serpo 130) - gör den släta omfattningen med ett C-bruk avsett för lättbetong (t.ex. serpo 131)
Lycke till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.