Jag har ett platt balkonggolv (mycket svag lutning) som samtidigt är tak åt en altan under, alltså ingen panik om det regnar in lite. Det är ett enkelfalsat plåttak.
Vid häftiga regn så hinner inte taket avvattnas nog fort så det bildas en liten pöl på taket precis innan det rinner ut i hängrännan. Där plåten slutar (droppkanten över hängrännan) är det rostangrepp, plåten är helt enkelt borta på ett område av ca 3*5 cm. Detta är mer av kosmetisk karaktär, men jag vill ju stoppa angreppet. Ca 15 cm innan denna droppkant finns det en enkelfals som även den är rostig, den har helt enkelt rostat hål på efter att det har stått vatten där i flera årtionden.

Taket ska bytas om några år, men vad gör jag så länge?

Är det tätningsjox på tub som gäller eller ska jag slipa bort färgen och försöka laga det med glasfiber och epoxy? Tänker mig ett jag pressar ner förtjockad epoxy i flänsen först och sedan glasfiber över flänsen + den bortrostade ytan.

Andra tips?
 
Gör rent ordentligt och kleta på silikon och någon passande plåtbit över det, så håller det tills du byter.
 
Så silikon fäster så pass bra på plåt?
 
gusvo085 skrev:
Så silikon fäster så pass bra på plåt?
Rengör du bara plåten ordentligt och avslutar med att torka av med t-röd kommer det fästa bra. Personligen hade jag valt ett silikonbaserat montagelim (SMP eller MS-polymer) istället.
 
Man ska aldrig använda silikon utomhus utan ett silikonbaserat montagelim som nämns ovan.
 
johan ivarsson skrev:
Man ska aldrig använda silikon utomhus
...för att
 
Nyfniken skrev:
...för att
För det har ofta svårt att fästa och håller dåligt montagelim (SMP eller MS-polymer)håller mycket bättre. Varför använda något som kanske inte funkar när det finns saker som funkar, montagelim funkar inte jämt men då funkar inte silikon heller.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.