Snön slet loss kanske 3m snöräcke i vintras.
Har inte varit upp och kollat men kan ju tänka mig att det är lite skador runt där skruvarna suttit...

Tak med bruten snöräckesställning och delvis kvarvarande snöräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur lagar man sånt bäst/enklast?
Har för mig att jag hört att det är dumt att ha ett snöräcke över endast en del av taket?
Om jag lagar och sätter dit nytt, ska jag dra det hela vägen då istället?
Behöver man ha nån gummilapp under fästet eller drar man skruv rakt genom bara?
Ska man prova sikta in sig på tassarna så man kan köra långa skruvar?
 
Innan det går att svara på någon av frågorna måste du upp och titta (och ta bilder och lägga ut här också 😊😊) Vad är det för tak, hur ser infästningarna ut, är det en svetsskarv som spruckit, något som rostat sönder, något som ruttnar sönder, osv osv?

Rätt anamnes ger rätt diagnos som ger rätt behandling.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Ja det har du ju helt rätt i 😄

Men det är TP20, vanligt plåttak, som ligger på falsat plåttak tror jag 🙂

Skulle tro att skruvarna dragits ur, har för mig att det var så längst ut i somras eller om det var förra sommaren jag var upp

Ska absolut fixas bilder i helgen
 
nino nino skrev:
Ja det har du ju helt rätt i 😄

Men det är TP20, vanligt plåttak, som ligger på falsat plåttak tror jag 🙂
Beroende vad du har för taklutning och längd på takfallet. Så kanske du måste sätta ett räcke till halvvägs upp till nocken. Rekommendationerna gjordes om för några år sedan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja det har du ju helt rätt i 😄

Men det är TP20, vanligt plåttak, som ligger på falsat plåttak tror jag 🙂

Skulle tro att skruvarna dragits ur, har för mig att det var så längst ut i somras eller om det var förra sommaren jag var upp

Ska absolut fixas bilder i helgen
Som sagt, du måste veta innan du sätter igång.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Snön slet loss kanske 3m snöräcke i vintras.
Har inte varit upp och kollat men kan ju tänka mig att det är lite skador runt där skruvarna suttit...

[bild]

Hur lagar man sånt bäst/enklast?
Har för mig att jag hört att det är dumt att ha ett snöräcke över endast en del av taket?
Om jag lagar och sätter dit nytt, ska jag dra det hela vägen då istället?
Behöver man ha nån gummilapp under fästet eller drar man skruv rakt genom bara?
Ska man prova sikta in sig på tassarna så man kan köra långa skruvar?
Det där ser ut att sitta/suttit med "frallor" och är inte en bra lösning som sig naturligt visar i detta läge. Och om du inte vill lägga nytt tak inom det snaraste så se till att täta hålen med lämplig gucka och typ plattjärn som skruvas med farmarskruv. (om det är hål i botten på profilen.) Är det på toppen av profilen så kan du täcka hålen med liknande profil tillsammans med gucka för att sedan med godkänt taksäkerhetssystem montera över de gamla hålen med den lösning som erbjuds.
Kolla gärna in dessa olika tillverkare så att du kan få rätt produkt till taket. Och där kan du ta hjälp av beräkningar för bla snöbelastning.
Med vänlig hälsning, Masen

https://www.cwlundberg.com/se/roof-safety/snow-on-the-roof/

https://www.lindab.se/produkter/byg...kfotsracke/?sort=popularity&display=16&page=1

https://www.welandstal.se/produkter/taksakerhet/snorasskydd/
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.