Hej på er!
Jag har en fläck på parketten som är lite ful. Troligtvis har det stått en blomkruka eller liknande där.
Kan jag slipa lite lagom och lacka med golvlack?
Det är även lite sprickor mellan stavarna, 2-3 mm. Kan man låta lacket fylla upp det eller ska man spackla först?
 
  • Fläck och sprickor på en parkettgolv där blomkruka kan ha stått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
H henmosen skrev:
Hej på er!
Jag har en fläck på parketten som är lite ful. Troligtvis har det stått en blomkruka eller liknande där.
Kan jag slipa lite lagom och lacka med golvlack?
Det är även lite sprickor mellan stavarna, 2-3 mm. Kan man låta lacket fylla upp det eller ska man spackla först?
Allt beror vilket slutresutat du är ute efter.
Sitter parketten fortfarande fast där skadan är?
Svårt att bara slipa och lacka på skadan och få det bra, bästa är att slipa hela golvet och sedan lacka. Springorna fyller du med vax ansett för att laga i parkett.
Bästa resultatet får man om de skadade bitarna byts ut helt för att slipa hela golvet med ny lack.
 
Tack.

Sitter parketten fortfarande fast där skadan är? - Mestadels, lite löst i ena hörnet av en stav.
Svårt att bara slipa och lacka på skadan och få det bra, bästa är att slipa hela golvet och sedan lacka. - Det är inte aktuellt i dagsläget att slipa hela golvet.
Springorna fyller du med vax ansett för att laga i parkett. - Före eller efter lackning?

/H
 
H henmosen skrev:
Tack.

Sitter parketten fortfarande fast där skadan är? - Mestadels, lite löst i ena hörnet av en stav.
Svårt att bara slipa och lacka på skadan och få det bra, bästa är att slipa hela golvet och sedan lacka. - Det är inte aktuellt i dagsläget att slipa hela golvet.
Springorna fyller du med vax ansett för att laga i parkett. - Före eller efter lackning?

/H
Okej. En fix med andra ord. Då skulle jag försöka att få ner trälim där det är löst och ställa en tyngd. Sedan slipa och ev bleka med oxalsyra.
Sedan träfiller eller vax för att sedan lägga på lacken.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
OK, jag testar!
 
Hur blev resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.