jag har några sprickor i mitt papptak på garaget som jag vill laga. På byggmax såg jag asfaktkitt som jag köpte.

hur gör man

om det är en spricka - är det bara då att bända upp sprickan och peta in kittet och pressa ihop?

om det är en bubbla i pappen behöver man då göra något eller kan man låta den vara?
 
Är detta ett riktigt papp tak inte underlags papp under tegel så funkar inte asfaktkitt att laga med. Antingen får man bränna på pappa bitar över hållen eller lägga om det helt låter som det kanske är dags att byta vet du hur gammalt det är?
 
Redigerat:
taket kan vara från 1969 eller senare minst 15 år iallafall - så det borde bytas/ läggas nytt ovanpå.

men innan dess så vill jag laga.

riktigt papptak ingen annat ovanpå.

jag fick uppgiften av en takläggare jag frågade ang nytt tak att jag kunde laga med asfaltkitt - jag frågade inte denne hur man gör dock. Takläggaren tyckte inte jag skulle använda takmassa utan asfaltkitt.

jag fick för mig att man använder kittet som har fibrer som en lagningsmassa - är osäker om man ska spika också eller om det är sämre.
 
Man kan täta med asfaltkitt men det är ofta en tillfällig lösning som inte håller länge, ett papp taken är ofta väldigt platt så det brukar ofta stå vatten på det. När ett papp tak är slut är det bara att lägga om det lagar man en spricka dyker det snart upp en till någon annan stans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.