Vi har ett vanligt garage från 1970 med plattak och takpapp.

Härom veckan upptäckte jag att det var fuktigt inuti garaget, i princip vatten på golvet och fuktigt som tusan på gipsskivorna på väggen vid ett ställe.

Väl uppe på taket ser jag att det är massor med mög från träden som satt igen stupröret så det var ett hav på taket. Detta gillade inte pappen gissar jag som är rätt gammal (osäker på från när).

Jag rensade och det verkar hålla nu vid regn iom att vattnet inte samlas där. Jag blev dock lite orolig och köpte en rulle ytpapp (Trebolit Glaciär 3 tror jag den hette?) 7x1 m och tänkte att jag kunde använda den till att lägga ett extra lager över det berörda området.

Funkar det? Är det bara att skära till en bit och slänga på? Jag har asfaltslim och nån sorts skruvar de sade att jag behövde på Byggmax också. Eller måste jag tänka en massa på hur jag lägger det?

Vad jag undrar är egentligen, kan jag göra situationen VÄRRE av att lappa på lite hur som helst? =)
 
S
ditt tak är säkert riktigt fuktigt. kan göra mer skada om du bara lagar
 
Du behöver nog riva av allt så konstruktionen kan torka ur så det inte blir/är möglar i taket.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I johan ivarsson skrev:
Du behöver nog riva av allt så konstruktionen kan torka ur så det inte blir/är möglar i taket.
SBH skrev:
ditt tak är säkert riktigt fuktigt. kan göra mer skada om du bara lagar
Usch... menar ni det?

Jag har redan i princip gjort slut på budgeten med 600 kr för papprullen och tidsbudgeten är kanske två timmar för en period på en månad eller två. Jag hade hoppats det gick med en quick fix.

Hade det varit bostadshuset hade det varit annorlunda såklart, men ett garage? Om taket håller tätt borde väl eventuell kvarvarande fukt torka ut efter ett tag? Det är lite mögel längst ner på insidan av gipset vid golvet, men det borde man väl kunna döda av med Boracol?
 
Öppna inifrån iställetför att torka ev.
Det hade räckt med att du borstat taket. Prima hela med klister (finns särskilt). Laga hålet med asfaltsklister och sedan lagt på ett nytt lager med klet över hela. Har en stuga i lappland med lager på lager sen -52 som aldrig läckt.☺
Har även gjort så här med balkongen hemma utan problem. Håller 20 år till
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.