Någon backade på vår gemensamma stödmur och nu ser den ut såhär. Jag har riktat upp staketet och limma fast så det sitter men behöver nu snygga till skadan. Jag har noll erfarenhet av betong eller liknande. Hur gör jag? Skall det vara riktig betong (behöver ju rätt lite) eller typ Husfix?
Någon form runt om som det får stelna i?

Jag vill få det något sånär snyggt och hållbart.
 
  • Skadad stödmur med temporär reparation och en hand som pekar på skadan, intill ett svart staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad stödmur med löst lim och upprättat svart staket i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad stödmur och staket med reparationer, behöver fixas med betong eller husfix.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad stödmur i betong med ett reparerat svart staket som limmats fast vid skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Husfix funkar säkert bra. Kolla bara att färgskillnaden inte är för stor
 
Tack. Hur gör man rent praktiskt? Behövs någon typ frigolitskiva som form? Eller bara att smeta på?
 
Det är väl enklare att ta riktig cement/betong och bara klämma fast lite formplyfa som form och hälla i och släta till ?
 
  • Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Hade jag gjort det hade jag dubbat i ett par dubb sen satt en form och gjutit med finbetong.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hade jag gjort det hade jag dubbat i ett par dubb sen satt en form och gjutit med finbetong.
Ja så gör man!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
harry73
det viktigaste är att TS kan utföra lagningsmetoden.
Kan han göra en liten form och få det snyggt vid hörnan och på toppen, är det kanske bäst. Men känner han sig osäker och har lite erfarenhet med hemfix, är det lika bra att han gör det så.

Sedan får han kolla vad som säljs i små förpackningar, så att han inte behöver köpa en 25kg säck.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
det viktigaste är att TS kan utföra lagningsmetoden.
Kan han göra en liten form och få det snyggt vid hörnan och på toppen, är det kanske bäst. Men känner han sig osäker och har lite erfarenhet med hemfix, är det lika bra att han gör det så.

Sedan får han kolla vad som säljs i små förpackningar, så att han inte behöver köpa en 25kg säck.
Ja, osäker är ett bra ord här. Jag behöver ju inte 25 kilo till detta heller så kanske börjar med Husfix.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hade jag gjort det hade jag dubbat i ett par dubb sen satt en form och gjutit med finbetong.
Vad är det för dubb? Jag är helt novis på betong ...
 
Vanligast är en bit armeringsjärn men nån kraftig bult/skruv kan ju gå också.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vanligast är en bit armeringsjärn men nån kraftig bult/skruv kan ju gå också.
Hur placeras dessa?
 
Det är ju bara borra i på ett par lämpliga ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.