Hej, tack hjälpsamma trådar kring lagning av karmfäste och dörrbroms.

I en kraftig vindby blåste ovanstående sönder på min altandörr och dessutom böjdes det övre gånggärnet (av 3) rejält. Problemet jag har är att gånggärnets infästning i dörrbladet (som är av plåt) är nitat och nitarna glappar så pass att jag behöver reparera det. Jag hittar inget gånggärn som liknar det jag har eller någon referens till dörren.

Är det någon som vet hur jag ska laga detta? Nitarnas skallar är c:a 11 mm i diameter.
 
  • Etikett på en altandörr med CE-märkning och tillverkarinformation, synbar mot en bakgrund av en altan och en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörrs gångjärn med lösa nitfastheter och böjda delar markerade med blå pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bo ko3 bo ko3 skrev:
Hej, tack hjälpsamma trådar kring lagning av karmfäste och dörrbroms.

I en kraftig vindby blåste ovanstående sönder på min altandörr och dessutom böjdes det övre gånggärnet (av 3) rejält. Problemet jag har är att gånggärnets infästning i dörrbladet (som är av plåt) är nitat och nitarna glappar så pass att jag behöver reparera det. Jag hittar inget gånggärn som liknar det jag har eller någon referens till dörren.

Är det någon som vet hur jag ska laga detta? Nitarnas skallar är c:a 11 mm i diameter.
Ser ut som popnit.
Borra ur lite försiktigt, knacka in niten i dörren. Rikta gångjärnet, i med nya nitar med popnit-tång.

/Höghus
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.