Hej på er!

Håller på och renoverar fönster och stött på patrull.

Hur ska man lösa röta på dessa ställen på en fönsterbåge. Jag ser två sätt, antingen lämna in och få infällt nytt trä eller om man kan använda kemiskt trä och spackla igen.

Eller ska man fylla igen med linoljekitt?

Rötan har jag krafsat ut och det ser torrt ut.

Tack på förhand.

Renoverat fönster med rötskador och avflagad blå färg, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterbåge med tecken på röta och flagnande blå färg, där träet är synligt skadat i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det bara är det lilla hade jag spacklat med linoljekitt/spackel.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Kemiskt trä eller relecta filler
 
Jiji Jiji skrev:
Om det bara är det lilla hade jag spacklat med linoljekitt/spackel.
Ok. Linoljekitt har jag hemma. Kommer det hålla bra? Jag tänker om det släpper från träet?
 
Trelle0410 Trelle0410 skrev:
Ok. Linoljekitt har jag hemma. Kommer det hålla bra? Jag tänker om det släpper från träet?
Kan du inte kapa av en halv cm i underkant på fönstret och liksom snygga till det bara?

Om det sedan fortfarande är lite fransigt kvar i ändträt, så skulle jag dränka in med haolvolja (50% kok linolja 50% terpentin) Det kan du göra på allt ändtrå på fönsterbågen. Sedan utgår jag i från att du ska måla med linoljefärg. Det blir kanon med halvoljade ändar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Kan du inte kapa av en halv cm i underkant på fönstret och liksom snygga till det bara?

Om det sedan fortfarande är lite fransigt kvar i ändträt, så skulle jag dränka in med haolvolja (50% kok linolja 50% terpentin) Det kan du göra på allt ändtrå på fönsterbågen. Sedan utgår jag i från att du ska måla med linoljefärg. Det blir kanon med halvoljade ändar.
Jo en halv centimeter kan jag nog kapa. Jag tänkte mer på gropen i träet om kitt kan fixeras bra och hålla.
 
Trelle0410 Trelle0410 skrev:
Jo en halv centimeter kan jag nog kapa. Jag tänkte mer på gropen i träet om kitt kan fixeras bra och hålla.
Gropen kan du lämna som den är. Lite olja i den, sedan färg. Visst kan du kitta den, men det tror jag ramlar ur efter några år.
 
Trelle0410 Trelle0410 skrev:
Ok. Linoljekitt har jag hemma. Kommer det hålla bra? Jag tänker om det släpper från träet?
Linoljespackel brukar sitta om man oljar lite först men det kommer ju inte att hålla för evigt så klart men jag misstänker att dina fönster är från efter 1960-talet? Så det kanske ändå blir en stor förbättring som inte inte innebär allt för mycket arbete. Men du kan säkert lämna det som det är också, om du hellre vill det.
 
Jiji Jiji skrev:
Linoljespackel brukar sitta om man oljar lite först men det kommer ju inte att hålla för evigt så klart men jag misstänker att dina fönster är från efter 1960-talet? Så det kanske ändå blir en stor förbättring som inte inte innebär allt för mycket arbete. Men du kan säkert lämna det som det är också, om du hellre vill det.
Fönstren är från 1983 när huset byggdes. Sp-fönster är tillverkaren.

Nej det kommer inte hålla för evigt, men jag hoppas iaf några år så man slipper göra om det till våren.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Trelle0410 Trelle0410 skrev:
Fönstren är från 1983 när huset byggdes. Sp-fönster är tillverkaren.

Nej det kommer inte hålla för evigt, men jag hoppas iaf några år så man slipper göra om det till våren.
Det bör hålla betydligt längre än till våren.
 
Jiji Jiji skrev:
Det bör hålla betydligt längre än till våren.
Japp. Jag får ut och pyssla med fönstren imorgon. Får återkomma när jag är klar. Tack för tipsen.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
C
Trelle0410 Trelle0410 skrev:
Kommer det hålla bra?
Blanda i några droppar kokt linolja så blir det kladdigt och får mycket bra vidhäftning. Nackdelen är dock att det torkar långsamt utifrån och in, och när det väl torkat blir det väldigt hårt. Så svårt att få snyggt i många fall. Men för de där småskadorna funkar det nog bra.

Annars kan man alltid överväga att stämma ur lite och fälla in en bit nytt trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.