Hej

Jag tänkte laga en massa hål och gamla lagningar i vår vägg på huset. Det är gula tegelstenar. Huset är från 1961.

Min tanke är att hacka loss allt löst gammalt murbruk och det fula lagade som tidigare ägare använt. Sedan fylla på med t.ex Finja Murbruk B.

Vad föreslår ni?

Vilket murbruk ska jag använda så att det så mycket som möjligt liknar det gamla originalet?
 
  • Tvåvåningshus med en gul tegelvägg, ett mörkt träparti runt fönstret och en mörk garageport i bottenvåningen. Huset är från 1961.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gul tegelvägg från 1961 med skador och gamla lagningar, del av en husfasad och svart träpanel ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul tegelvägg från 1961 med löst murbruk och gamla lagningar ovanför ett svart träfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gul tegelstensvägg med gammalt murbruk mellan stenarna som har sprickor och skador, samt ett fönster på vänster sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är väldigt svårt att matcha gammalt bruk med påsprodukter - man måste i princip ha tur. Troligen så blandades ditt murbruk lokalt på plats 1961 från sand och cement. D v s ballasten kom från närmaste grustag, ofta fanns en sån i varje litet samhälle.

Köp hem ett antal olika murbruk och testa om någon har liknande ballast och färg (cementen kan vara allt från nästan vit till askgrå.) Eller så letar du upp sanden som använts och blandar själv bruket med murcement i rätt färg.

Sen finns ju den tuffa vägen också, foga om hela fasaden. Då ser ju allt ut på samma sätt.
 
Tack för alla svar.

Är primer nödvändigt?
https://www.byggmax.se/primer-puts-betong-v

Jag kommer fräsa bort det gamla med en borrmaskin tänkte jag.

Visst ska man fukta väggen ordentligt först (högtryckstvätt) och sedan applicera murbruk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.