I vår duschkabin har vi mosaik på golvet. Nu har det börjat lossna lite mosaikbitar runt golvbrunnen och lite av fogen försvunnit. Hur lagar man detta?
 
Ta bort de lösa mosaikbitarna, skrapa försiktigt bort så mycket av fixet du kan utan att skada tätskiktet, sätt tillbaka mosaiken med nytt fix, och foga.
 
... och får du inte bort all gammal fix, så slipa hellre till mosaiken på tjockleken än att riskera att skada tätskiktet.
 
Ren latex i vätskeform har jag monterat lossnade bitar med.
Bygger 0mm till skillnad från fix.
Mapei Isolastic var produkten jag använde.

Mvh
 
Tack för alla svar!

Ska man försöka skrapa ur fog från de närliggande mosaikbitarna för att få bättre fäste?
Det känns också som att de var väldigt lite fix under de bitarna närmast brunnen, för allt jag ser
är en gummiliknande matta som jag antar är tätskikt. Då kanske det sista alernativet är
bäst, med latex i vätskeform som "lim"/fix?
 
Isolastic från Mapei används för att förbättra limförmågan hos fix ytterligare när man limmar "döda" icke sugande material.
Ex limma nytt lager granitplattor på befintligt granitgolv eller när man sätter glasmosaik.

Fixet blir riktigt otrevligt att ha att göra med när man kör latex i det. Det klibbar fast nåt vansinnigt på händer och plattor om man får det på ovansidan plattan.

Jag vet att det funkat för mig så det kanske är värt ett försök hos dig. Kolla Mapei.se för återförsäljare.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.