Lyckades drälla ner en fylld kartong från en garderob i vårt vindsförråd o hörnet slog in i gipsväggen, blev intryckt ca 5-7cm i omkrets ungefär som du tryckt in en rörända mot väggen.Det är sprickor runt om men mittpartiet är ,även om det är intryckt några mm, ej löst-även om du nog skulle kunna trycka in det med lite kraft. Var på byggaffärer o kika, hittar dels byggfix 750 gram för de flesta material men blir tydligen lite betongaktigt då det torkat(kanske mer lämpligt för hårda material?). Sen hitta jag typ gipsfix som är till för spackla gipsväggar före tapetsering men som säkert funkar för skadan,står även slipbart med sandpapper vilket det inte står på byggfixen.Klar fördel om du kan slipa det lätt. Men gipsfixet är 2.5 kg förpackning o vill ju ha så liten som möjligt.Bägge är i vitt(som gipsväggen). Vilken rekar ni man tar eller annat för skadan? Vill ju att det ska se slätt o bra ut,får kanske måla på ändå om färgskalan skiljer sig.
 
Redigerat:
Jag brukar vid liknande fall såga ut det skadade partiet med en hålsåg, peta in en bit list eller liknande i hålet och skruva fast utifrån, tvärs över hålet. Sen sågar du ut en ny gipsbit från en ny gipsskiva med samma hålsåg och trycker dit, skruvar fast. Spackla, slipa och måla.
 
Gyproc har ett gipsplåster som du kan använda. Bara klistra på och spackla över.
 
Tack,ja såg såna plåster 5 st för 215 spänn typ..skule gärna komma billigare undan. Jag tror inte jag behöver dit med nån passbit då skadan är en intryckning med ytliga sprickor..men det kanske är bättre o finare med plåstret än att spackla själva skadan direkt? Men är byggfix-för alla material som puts,hårda material,gips m m lite för grovt för detta o bättre med "riktad spackel" mot just gips? Kan jag hitta mindre förpackning än den 2.5 kg jag hitta vore det schysst..skulle ju bara behöva en dl.
 
Jag har gjort som Raskus beskriver med bra resultat. Du kan använda vanligt spackel, en tub borde räcka. Sen behöver du en ny gipsbit också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.