Jag har börjat att renovera våra fönster från sekelskiftet. Jag har plockat ut rutorna och tagit bort alla beslag, tagit bort all färg med hjälp av Speedheater. (kanon) En del av bågarna är trasiga och spruckna. Kan man laga de mindre skavankerna med kitt? Har kittat mina provisoriska fönster med Silirub, så det var det jag tänkte använda.
Vill också passa på och fråga hur jag ska behandla beslagen.
 
Vanligt kitt torkar å hårdnar så småningom, och då kommer det att släppa.
För att fylla sprickor i träfasader funkar latexfog fint, den är lite elastisk och är övermålningsbar, det borde vara bra även till fönster.
Beslagen, vill du vara jättenoga så ta bort dem, rensa dem från färg, grundmåla med rostskyddsfärg (jag antar att det är järnbeslag). För att få bort färgen; använd kaustiksoda, Bums eller såpa. Det som funkar fortast är det som är mest frätande...
 
Om du rensar fönsterbågarna helt, oljar dem ordentligt med linolja och balsamterpentin (80/20%) ett par gånger och sen applicerar ett linoljekitt i skavankerna du pratar om så fungerar det bra. Det förutsätter friskt virke. Är virket murket så glöm det, det är bara att byta ut delar då. Oljningen av bågen gör att linoljan ifrån kittet inte sugs upp.

Sen så målar du, antingen med en alkydoljefärg som du slår i lite extra linolja i för sista strykningen eller med traditionell linoljefärg.

Innan du drar fast beslagen, doppa skruvar och beslag i linolja och mätta gärna skruvhålen med.

Är beslagen svåra att lossa så använd värmepistol, som funkar alldeles utmärkt även för att ta bort färg.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.