Hej,

Köpte en himla lång ljusslinga som jag la ner massvis med tid att sätta upp ute på uteplatsen. Precis när jag var klar gick kabeln sönder precis vid uttaget, se bild.

Vill ju helst laga för att slippa köpa helt ny och lägga ner tid på att sätta up den.

Kan man köpa ny kontakt med förlängning typ?

Eller hur bör man göra?

Stort tack på förhand
 
  • Hand håller en elektronisk enhet med knapp och sladd utomhus vid snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller avskuren elsladd utomhus mot snötäckt mark och mörkt staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trist, men ser ut att vara en standardkontakt så skruva ur den avbrutna kontakten och ta med den och transformatorn till ngn köplada. Då borde du kunna hitta en förlängning eller likande som du kan slakta för att få en ny passande kontakt, sen är det bara att skarva ihop.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Trist, men ser ut att vara en standardkontakt så skruva ur den avbrutna kontakten och ta med den och transformatorn till ngn köplada. Då borde du kunna hitta en förlängning eller likande som du kan slakta för att få en ny passande kontakt, sen är det bara att skarva ihop.
De går inte att köpa ny elkontakt med sladd å förlänga/skarva själva sladdarna?
 
A Astrom86 skrev:
De går inte att köpa ny elkontakt med sladd å förlänga/skarva själva sladdarna?
Tror du får svårt att hitta en lös kontakt med sladd, brukar bara säljas terminerade i båda ändar. Men hittar du är det ju perfekt. (Bor man i lägenhet brukar detta vara det perfekta tillfället att rota i småelektronikskroten, chansen att en granne nyss kastat en liknade slinga man kan stjäla delar från är ganska god så här års..)
 
MaxHugo
Har du tillgång till lödkolv och krympslang, så behöver du bara köpa en förlängningskabel. 3m för 70kr på biltema.

Tänk på att stickkontakten omvandlar växelström till likström, så måste veta vilken som är plus och vilken som är minus.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Har du till gång till lödkolv och krympslang, så behöver du bara köpa en förlängningskabel. 3m för 70kr på biltema.
Har tyvärr inte möjlighet att löda.
 
A Astrom86 skrev:
Har tyvärr inte möjlighet att löda.
Går utmärkt att bara tvinna ihop ledarna och sen eltejp. Går att slå en knut på på sladdarna så de inte kan dras isär.
 
Hur ser kontakten ut som sitter kvar i trafon?
 
H hapazard skrev:
Går utmärkt att bara tvinna ihop ledarna och sen eltejp. Går att slå en knut på på sladdarna så de inte kan dras isär.
Så då måste jag hitta förlägningskabel med samma kontakt?

Kan man köpa denna tro å kapa av ena kontakten å tvinna ihop med befintlig kabel?
 
  • Svart förlängningskabel för utomhusbruk, märkt "Garden 24 Markslojd", hopsnurrad, med kopplingsbara ändar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå hur din kontakt kunde gå sönder sådär. De brukar vara helgjutna, drog du så hårt i sladden att hela kontakten sprack?
 
Lagade precis en slinga själv med samma problem.

Jag köpte billigaste möjliga kabel med rätt kontakt i ena änden, i mitt fall en adapter men en förlängning funkar lika bra.

Personligen lödde jag och satte krympslang, men som andra skrev tvinna och eltejp kan nog också funka ett tag.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har svårt att förstå hur din kontakt kunde gå sönder sådär. De brukar vara helgjutna, drog du så hårt i sladden att hela kontakten sprack?
Jag drog i kontakten så sladden lossnade å gick sönder från stickkontakten
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har svårt att förstå hur din kontakt kunde gå sönder sådär. De brukar vara helgjutna, drog du så hårt i sladden att hela kontakten sprack?
Stenhård "dragavlastning" i plast och en tunn kabel gör att kabeln lätt vickar sönder över tid utomhus.
Så var det för mig iaf.
 
A Astrom86 skrev:
Jag drog i kontakten så sladden lossnade å gick sönder från stickkontakten
Dålig konstruktion ifall den går sönder så enkelt.

Men, lätt att fixa som redan andra skrivit, köp en sladd som har samma kontakt, skarva och löd ihop, med krympslang över skarvarna helst så det blir någårlunda fukttätt.

tex denna, om det är rätt typ av kontakt: https://www.rusta.com/se/sv/forlangningssladd-decoration-led-light-system-p771901510104.aspx
 
Redigerat:
A Astrom86 skrev:
Har tyvärr inte möjlighet att löda.
När du ändå är på ställen som har sladden kan du skaffa lite krympslangar också. Det blir lättare att få det rimligt bra med det oavsett om du löder eller tvinnar skarven. Kanske skaffa lite buntband om du inte har, det är bra för att ordna lite dragavlastning vid skarven tex vika tillbaks dubbelt och binda så skarven är fri från drag.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.