Hepp!

Har rullat på som bara den med badrummet, byggde fallet igår och resultatet blev kanon. Tänkte att jag skulle ta bort brädbitarna jag kört rätbrädan mot idag och var finurlig nog att dra i en liten skruv i brädan för att få den att lyfta sig från slipsatsen. Smart, 3 månaders jobb åt helvete när skruven givetvis dras rakt ner i golvvärmeslangen! Sjukt korkat men likväl ett faktum...

Situationen är nu att jag har ett litet hål på 12mm golvvärmeslingan (Uponor PEX) och det känns _inte_ som ett alternativ att knacka upp allt och börja om med golvvärmen.

Givetvis är det tight med utrymme just där hålet är så att en koppling räcker inte då det inte är plats i höjdled för det (se bilden) =/

golvvarme.jpg

Är ju OK om ej direkt rekommenderat att skarva typ kopparrör dolt till värmessystemet. Hur hade ni fixat denna tragikomiska situation? Hade ni kunnat sova om natten med dubbla skarvar på slängen nergjutet i golvet?

Jag är inne på klämringskopplingar men vad finns det för kopplingar till PEX 12mm? De kopplingarna jag använde till shuntgruppen var för 20R-gänga och det är det inte plats till i golvet. Edit: Såg att Rinkaby har stödhylsor och halvkopplingar för PEX 12x2,0, det borde väl lösa problemet.

Snälla, hjälp en uppgiven idiot...
 
Inget sånt är godkänt men om (om...) jag skulle göra det så skulle jag satsa på att skarva pex-röret med en presskoppling som du sen gjuter in, tex Rehau. Dessa kopplingar har varit godkända för ingjutning tidigare och är det i andra länder. 15 minuters jobb för en röris med de rätta pressverktygen. Skulle inte satsa på att gjuta in en vanlig klämmoppling.
 
Kanske det, ska höra mig lite för... tala om att luften gick ur mig efter dagens tabbe. 10 veckors slit och allting har gått perfekt och sedan 5 sekunders idiotverk och all tid man lagt på att göra allting 100% by the book är borta.
 
Jag skulle kolla om det går att plasta(plastsvetsa eller liknande)
Jag har varit med om liknande för många år sedan men då var det kopparrör så det var bara att riva upp och löda
 
Jag tänkte ringa Uponor/Wirsbo i morgon och höra dem skratta åt mig. Med lite tur kanske de kan rekommedera en räddning om än inte gå i god för den...
 
Ingen fara, det finns hjälp. Våra snickare lyckades göra flera hål i golvvärmeslangen när de skulle dra fast golvspån. (hur nu proffs kan lyckas med något sådant). Som tur är har Wirsbo/Uponor tagit fram reparations-satser som gör det möjligt att fixa med liknande problem.

Hör med din rörmokare, han borde veta mer.
 
Skall inte dom skarvarna vara besiktningsbara. Kan bli lite svårt i ett badrum?

Har en kompis som gjorde likadant, men han var tvungen att ha en liten lucka vid skarvningen så skarven kunde besiktas

det var dock inte i ett badrum
 
  • Gilla
Patrick_Ced
  • Laddar…
Om lagningen är under ett underlag som inte gör besiktning möjlig skall lagningen dokumenteras nogrannt, provtryckning ska ske och reparationen skall vara medtagen i entrepenörens egenkontroll.
 
synpunkter skrev:
Inget sånt är godkänt men om (om...) jag skulle göra det så skulle jag satsa på att skarva pex-röret med en presskoppling som du sen gjuter in, tex Rehau. Dessa kopplingar har varit godkända för ingjutning tidigare och är det i andra länder. 15 minuters jobb för en röris med de rätta pressverktygen. Skulle inte satsa på att gjuta in en vanlig klämmoppling.
Mig veterligen så gäller det du skriver endast tappvatten, och att det är godkänt att gjuta in skarvar i värmesystemet. Men jag kan ha fel.
 
Snailman
Om värmesystemet läcker så blir det ju en begränsad mängd (max den som värmesystemet rymmer) gäller det en vattenledning så rinner det ju bara på...
 
Jo, som jag förstår det är det tillåtet att gjuta in skarvar i rören till värmesystemet. Läser man PDF:en från Uponor framgår det att man efter provtryckning kan gjuta igen skarven även om det är något de inte rekommenderar. Har beställt Uponors egna klämringskopplingar för att göra det hela så rätt som möjligt.
 
Snailman skrev:
Om värmesystemet läcker så blir det ju en begränsad mängd (max den som värmesystemet rymmer) gäller det en vattenledning så rinner det ju bara på...
Det rymms en hel del i ett värmesystem. Själv har jag vad som ryms i slangarna plus en arbetstank på 150 liter. Det känns som om det skulle vara tillräckligt jobbigt med en sådan läcka på övervåningen. ;)
 
Jo, nu är jag dock inte lika orolig då värmegolvet ligger i ett betongbjälklag med ett badrum under =) Klart att det ryms mycket i radiatorkretsen men det ska ju ändå ses som en begränsad mängd vatten. Är ju lite annorlunda om det är tappvattnet. I päronens sommastuga brast kopplingen på inkommande vätten innan vattenmätaren. Kan säga att krypgrunden fylls skapligt snabbt...
 
Håller det än? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.