Hej!

Ska flytta från lägenheten om några månader, dock har jag ett problem: efter att jag glömde en soppåse på hallgolvet så läckte det ut och skadade golvet.

Först är det missfärgat, sen har det lossnat från golvet under.

För att slippa att hyresvärden lägger om hela golvet tänkte jag kolla om det finns någon chans att rädda situationen. Jag har provat att hårdskrubbat med tvättsvamp, vilket har gjort det till det bättre, men skulle ändå vilja få bort det helt. Sen tänkte jag även försöka limma tillbaka mattan, är det då vara att köpa "golvlim" och köra på?

Som jag fattar det är det linoleumgolv, men är osäker. Skickar med bilder.

Ett finger pekar på en uppvikt hörna av en beige matta vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum, korkgolv, vita lister och väggar, skugga, enkelt, opersonligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta dit en mattläggare så vet hen hur det ska tacklas, en liten kostnad i det hela för att gömma en skavank
 
BirgitS
A ahalle skrev:
Jag har provat att hårdskrubbat med tvättsvamp, vilket har gjort det till det bättre, men skulle ändå vilja få bort det helt.
Har du gjort det över hela mattan?
Om det inte var så att påsen läckte hela vägen bort till den dörr som man ser på bilden så kan det vara en smutsrand man ser därför att området innanför den är renare än området utanför.
A ahalle skrev:
Som jag fattar det är det linoleumgolv, men är osäker.
Jag håller med dig.
Det i sig kan betyda att mattan är från 60-talet och under så lång tid är det normalt att linoleummattor får lite skavanker och fläckar.
 
Du ser ju ut att ha matta på matta, dessutom med rätt få tecken på limmrester i mellan. Jag skulle bara fäst ner mattan med lämpligt kladd alt dubbelhäftade tejp för mattläggning, städat av mattan så gott det går och sedan varit nöjd med detta.
 
Ja, jag kommer testa köra något lim, sen se hur det blir. I värsta fall får jag stå för ny matta.
Tackar för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.